Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

K-G:
"Detta är en - EN - tråd. "
Jag kan hänvisa till EN tråd (det finns naturligtvis fler) där många lyckats byta till högre stegfrekvens med goda resultat. Kan du hänvisa till En tråd där alla dom som misslyckats finns?

"Däremot är sannolikheten att j

Hej Patrik.
Ju längre jag sprungit desto kortare steg har jag tagit.
Således har steghastigheten ökat för att komma lika långt på samma tid som
lägre steghastighet och längre steg.
Jag har således ökat min steghastighet genom alla år jag sprungit.

Ä

Kanon Tor.
Givetvis kan jag inte hänvisa till någon tråd där löpare skadats av att hålla just 180 bpm. Eller däröver.
Det finns ju ingen sådan förutom denna. Du påstår motsatsen.

Jag är ej emot att understundom använda en högre steghastighet/frekvens.

Det verkar som den där "Pastor Jansson" smugit sig in i den här tråden, han förespråkade ju också ökad frekvens, men det var på bilens hjul, trampade han gasen i botten efter varje fartkamera, då skulle han tjäna tid, hinna med fler förtappade själar och

K-G:
"Givetvis kan jag inte hänvisa till någon tråd där löpare skadats av att hålla just 180 bpm. Eller däröver.
Det finns ju ingen sådan förutom denna. Du påstår motsatsen."

Visst har detta med hög stegfrekvens diskuterats många gånger. Några exempel:
h

Det verkar som om skeptikerna till hög stegfrekvens har det gemensamt att de tror att benen rör sig fortare när man höjer stegfrekvensen. De rör sig ju bara kortare och oftare. Hastigheten på benen beror bara på kroppens hastighet.

Frekvensen på ett hjul

Tor_Jag vet inte vad som orsakat mitt onda knä, jobbet är något som jag misstänker, för det är mycket vanligt med knäproblem där, mer än 50 % utav dom äldre klagar på knäont, det är höga trappsteg (30 cm) vid många maskiner, upp och ner många gånger under

K-G, skämtar du? Dom jag nämnde kan, med all respekt, nog bra mycket mer än dig, mig och övriga i det här forumet.

Läs gärna lite om dom i följande länkar.

Jac Daniels:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Jack_Daniels_(coach)

Joe Friel:
http://joefriel.ty

Belastningen på knät beror mycket på hur lång tid flygfasen varar. Den tiden beror ju bara på hur högt man studsar upp i luften och det avgör hur stor kraftimpuls man måste absorbera i landningen. Normalt så minskar både flygfasen och markfasen när stegfr

Nu är jag hemma igen efter 10 km försiktig träning, gång och jogg, idag hadde jag mina NIKE ZOOM STRUCTURE TRIAX en mycket bekväm sko med god stötupptagning i hälen, jag roade mej med att mäta stegfrekvensen under 2 min på ett mycket lättlöpt parti utav b