Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Man bör ju tänka på att ytterst få utav oss är elitlöpare, vi kan inte kopiera elitens sätt att träna, våra kroppar tål inte det, vi bör känna efter vad som är lagom för oss, och göra så gott vi kan, och inte heller glömma bort att vi behöver omväxling, e

En sak undrar jag över som jag ser flera prata om gång på gång. Varför skulle det bli monotont bara för att man råkar hålla samma stegfrekvens hela tiden? Min stegfrekvens varierar inte med mer än några få steg per minut mellan 8 och 4 minuter per kilomet

Så om du tar ett steg där foten alltid landar på samma ställe i förhållande till kroppen, t.ex. rakt under, så är det ett mer varierande steg än att foten ibland landar på hälen framför dig ibland på mellanfoten, ibland på tårna?

Men vad får du ut av att stirra dej blind på din stegfrekvens, slappna av istället och njut av din löpning, du borde väl ha sprungit tillräkligt länge för att känna om steget är bra.

Jag har låtit bli att kommentera dina inlägg KG för att undvika sådana här debatter men eftersom du nu nämner mitt namn gång på gång så svarar jag. Jag skriver långt men å andra sidan är du väl uppe i ett 40 tal inägg nu i denna tråden så detta får du ta

Mats_När en del nybörjare skriver en massa strunt är det svårt att låta bli att retas med dom.

Krister: Läs hela inlägget, tack. Om du inte orkar det så ja, det blir mer varierat så här. Fotisättningen är en pytteliten del av hela steget men även vilken del av foten som tar i först varierar en hel del beroende på vilket tempo jag håller, det enda j

Olle_Jag har mätt min stegfrekvens vid ett enda tillfälle, jag fick just 180 också, men om det var en tillfällighet eller inte vet jag inte, jag tänker inte mäta fler gånger, och inte heller predika för andra att dom skall ha samma frekvens, det lustiga ä

Conny, måste du tramsa så där? Kan du inte svara på min ursprungliga fråga istället? Självklart kan man bli skadad oavsett vad man gör. Jag har aldrig påstått något annat. Om du höll en högre stegfrekvens än vanligt är det mycket möjligt att det var just

Mats P.
Du läser ju ej vad jag skriver.
Ett ex. På mina ultradeltagande håller jag understundom - om än sällan - 3:30 eller så i km-fart. Jag har då och då på mig en Garmin 305.
Då är min stegfrekvens garanterat bra över 180. Helt naturligt.
Ex. 2: Tror