Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Conny, man kan ju inte med säkerhet säga att K-G valt rätt, eftersom vi inte vet hur det hade gått om K-G satsat på en mer högfrekvent löpning. Det val som känns bra för stunden eller på kort sikt kanske inte är det bästa på lång sikt. Om K-G fått vara he

Vi är säkert helt överens om att ett kortare steg är att föredra, och att frekvensen blir högre än vi tror vid korta steg, utan att man behöver veva på med benen särskilt mycket, man ser onödigt långa steg hos nybörjare ibland, och jag tycker det är bättr

Antalet genomförda maror beror även på vad man vill få ut från var och en av dem.

Tror att KG och många andra lite mer mogna löpare ser en mara mer som ett kul & socialt träningspass. Han springer i regel inte så himskans överdrivet mycket mellan tävling

180 bpm är också relativt.
Det passar perfekt för en del enskilda individer, går man +- 5 steg så passar det fler, osv.

Vad jag undrar är var vitsen finns att sträva efter just 180 - eller så nära som möjligt.

Jag fick en gång lära mig att variatione

KG: känns som om jag också tillhör den gamla skolan även om jag började löpträna lite mer på allvar först efter 2003 efter min cancer som bl.a. förstörde mina leder.

Jag hävdar att vill man ha den varierande löpning som krävs för att skona och stärka led

Tack Krister.
Ibland känns det som vi övergamla gubbar vet helt fel. (t-)
Mats P. + Tor ++++. Jag har rätt eller hur?

Nu blir det väl mycket min person.
Kortare steg tar man helt naturligt desto tröttare man är. Inget konstigt med detta. Eller någon s

"Kortare steg tar man helt naturligt desto tröttare man är. Inget konstigt med detta. Eller någon som säger emot?"

Jepp. Jag tog längre & längre steg ju tröttare jag blev förut. För att "spara" på krafterna" (vilket jag nu uppenbarligen inte anser att ma

"Återkommer till en av mina obesvarade frågor:
Vad är så bra att sträva efter att ha så nära 180 bpm som möjligt och hålla detta tempo in absurdum? Nu tog jag i, men det är lite Halleluja över just 180. Tycker jag + andra gamla gubbar som inte förstår der

Anders L.
Du kanske började med ett kort steg.
Alla förändringrar är ju lockande när det tar emot.

Jag som ex. 400-meterslöpare kunde ju ej öka steglängd när jag blev trött.
Jag hann bli trött på mitt långa steg på bara 400 meter.

Håller du på att

Tor.
Du är en av dessa få ( OBS! Få. ) som överdriver mest.

Då jag har ett nytt knä och ej är så rörlig så har jag plöjt igenom ca. 3 meter löparskrifter - räknat på deras tjocklek.
Det är tyvärr alltför ofta jag läst om skador på grund av för höga hast