Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Känns lite ibland som talessättet "svårt att lära gamla hundar sitta" i den här diskussionen 😉

Ca 180 tolkar jag som 170-190. Så jäkla noga är det inte. Räkna och ta tiden för 30 enkelsteg när du springer. Tar det mellan 19 och 21 sekunder så är det OK

"Kontinuitet är bra. Det innebär att undvika skador. Att sträva efter att hålla 180 i stegfrekve

Ber om ursäkt om jag ibland låter kategorisk.
Numera tar fler och fler i - så gör jag också tydligen.
Hetsade upp mig på Tors de flesta passar för ca. 180.
Brukar tjata om att vi är olika och man bör testa så mycket man har tid med.
För att utröna vad

Jag tycker det är ett förskräckligt tjat om dessa 180 i frekvens, om jag höjer min frekvens betyder det höjd puls, vilket inte alltid är önskvärt, kortar jag in mitt steg till en pytt-längd, kan pulsen bli oförändrad, samtidigt som jag tar fler steg på en

Härlig logik, Conny. Du sparar ännu mer energi om du ligger hemma i sängen.

K-G, Jag har ju läst att du genom löpningen kunnat rehabilitera dig, lämna rullstolen, och lyfta din fysik och dina prestationer till oanade höjder.
Samtidigt har ju löpningen, som i ett kortare perspektiv "räddat" dig från rullstolen, i det långa loppet

Olle.
Man kan också sänka farten + smyga fram.

1970 dömdes båda mina knän ut. Det vänstra var värre än det högra.
1982 tog jag mig i kragen.
1995 ca. var båda knäna helt OK. För snälla rörelser. Typ att lufsa marathon. Ultra med mina knän ännu bättre.

Det kanske inte är jättebra i KG:s lufs-tempo, vad vet jag?

I mitt eget långpasstempo (runt 5) funkar det däremot riktigt bra för just mig, även om det tagit mycket lång tid att få det att sitta. För knappt ett år sedan fick jag fick ett kort återfall ti

Jag trodde att jag sprang med ganska hög frekvens tidigare men hade aldrig kollat. Tidigt i somras provade jag att öka till frekvensen 176-182 (från ungefär 160 visade det sig) och det har varit ytterst gynnsamt för mig. Det gav lägre puls vid samma kilom

Jag är själv "mitt i" en eventuell transformering.

Har legat på 160. Sista 6 veckorna har jag medvetet kört högre, och det har hittils känts bra. Nu på slutet visar jag tom frekvensen på klockan, hjälper mycket. Kommer inte av sig själv, dock, så det är