Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Vad jag har förstått så är det bara människan som inte klarar av att springa utan hjälp på ett bra sätt, är vi dummare än djuren ?

Japp det är vi. De flesta djur flyttar hemifrån innan de fyllt ett år. Våra ungar bor kvar tills de fyllt 30 för att hinna avsluta skolan och anses fullärda vuxna.

Däggdjur i viktklass (& med så lång tid i maggen) brukar nog iofs stanna hos mamma mer än ett år ganska ofta.
Dessutom så säger folk till oss hur vi ska springa, vare sig det behövs eller inte.

Kontinuitet är A & O. Vilda djur gör aldrig något mångårigt träningsuppehåll och är sällan så överviktiga som vi & våra husdjur är.

Det är nog fler naturliga instinkter än så som fördärvas i TV-sofforna & på snabbmatshaken.

Nordafrikanerna är väl ett lysande exempel på det som ni säger. Dom springer från födseln (mer eller mindre;)) och har väldigt ofta en bra teknik. Hade vi gjort detsamma hade vi nog inte behövt ha den här diskussionen överhuvudtaget.

Jo, men där finns ju även helt andra motivationshöjande ingredienser i löpningen.

BILD:http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/mog_05_29/m01_18480241.jpg

Jag har växt upp utan TV. Har ej TV i dag heller.
Däremot har jag idrottat genom livet + arbetat mängder i trädgård + anlagt stigar +++.
Känner fler med samma/liknande liv. Löpare en hel del.

Har ej varit elit, men tränat med bra marathonlöpare - 2:20 -

"Att sträva efter att hålla 180 i stegfrekvens passar definitivt några få, men de flesta lär bara få problem."

Borde vi då inte se massor av trådar, här och på andra forum, om folk som skadat sig när dom ökat stegfrekvensen? Speciellt med tanke på hur må

Jag tycker vi ska en tråd för 175bpm, en för 176bpm...och en för 185bmp!

Glöm ej en för 166 bpm. 😉