Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 09:16Anders: jag ifrågasätter inte att springa med högre stegfrekvens är bra.
Det jag ifrågasätter är att just 180 bpm är bra för alla. För någon kan t.ex. 170 eller 190 vara idealiskt.
Jag tror också att om man tränar allsidigt med t.ex.terränglöpning så f
Anders: jag ifrågasätter inte att springa med högre stegfrekvens är bra.
Det jag ifrågasätter är att just 180 bpm är bra för alla. För någon kan t.ex. 170 eller 190 vara idealiskt.
Jag tror också att om man tränar allsidigt med t.ex.terränglöpning så f
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 10:06Fast Krister (o flertalet "skeptiker" i tråden), vem säger EXAKT 180 bpm? Jag kan bara läsa att folk argumenterar för en hög stegfrekvens, och då är 180 nåt som många av framfotalöparna anger som ett riktvärde som visat sej lagom. Vem har sagt att 170 ell
Fast Krister (o flertalet "skeptiker" i tråden), vem säger EXAKT 180 bpm? Jag kan bara läsa att folk argumenterar för en hög stegfrekvens, och då är 180 nåt som många av framfotalöparna anger som ett riktvärde som visat sej lagom. Vem har sagt att 170 ell
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 10:22"Ju längre tid du flyger desto större kraft landar du med".
Vill bara flika in med att du blandar i hopa kraft med energi.Kraft är F=ma dvs massa gånger accelerationen.
Energi är proportionell mot sträckan (inte tiden) och kraften.Sen kan man ju argum
"Ju längre tid du flyger desto större kraft landar du med".
Vill bara flika in med att du blandar i hopa kraft med energi.
Kraft är F=ma dvs massa gånger accelerationen.
Energi är proportionell mot sträckan (inte tiden) och kraften.
Sen kan man ju argum
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 10:50Utan ett riktvärde så har man ju inget alls att gå på.
- Prova att springa med högre stgfrekvens och se hur det känns.
- ?
- !Blir liksom lite fattig diskussion. Jag vet att utan dessa diskussioner här så skulle jag aldrig ha provat högre frekvens. Ja
Utan ett riktvärde så har man ju inget alls att gå på.
- Prova att springa med högre stgfrekvens och se hur det känns.
- ?
- !
Blir liksom lite fattig diskussion. Jag vet att utan dessa diskussioner här så skulle jag aldrig ha provat högre frekvens. Ja
Quote from Håkan Öhling on 25 October 2011, 11:37Jens, jag tror din fysiklärare är stolt över dig. Men du har lite fel trots det.
När du springer har du två rörelser: en horisontell konstant hastighet samt en vertikal upp o ner. Den andra rörelsen är intressant för detta (den första för att förstå frå
Jens, jag tror din fysiklärare är stolt över dig. Men du har lite fel trots det.
När du springer har du två rörelser: en horisontell konstant hastighet samt en vertikal upp o ner. Den andra rörelsen är intressant för detta (den första för att förstå frå
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 12:40"Jens, jag tror din fysiklärare är stolt över dig. Men du har lite fel trots det."
"Ju längre tid du är i luften desto högre kommer din kropps medelvikt att vara vid högsta punkten, eftersom tyngdkraften är konstant."
Gravitationen är faktiskt inte kons
"Jens, jag tror din fysiklärare är stolt över dig. Men du har lite fel trots det."
"Ju längre tid du är i luften desto högre kommer din kropps medelvikt att vara vid högsta punkten, eftersom tyngdkraften är konstant."
Gravitationen är faktiskt inte kons
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 16:58(För att vara riktigt noga påverkas gravitationen av vilka bergarter du har under dig - t ex mer om du står på en järngruva. Och dessutom kommer den sammanlagda gravitationen att bestå av jordgravitationen + mångravitationen, dvs tidvattenkraften. Variat
(För att vara riktigt noga påverkas gravitationen av vilka bergarter du har under dig - t ex mer om du står på en järngruva. Och dessutom kommer den sammanlagda gravitationen att bestå av jordgravitationen + mångravitationen, dvs tidvattenkraften. Variat
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 20:16Eureka Anders.
Äntligen vet jag vad jag skall skylla på. Tack. 😉
Eureka Anders.
Äntligen vet jag vad jag skall skylla på. Tack. 😉
Quote from Håkan Öhling on 25 October 2011, 20:50Under tiden kan du räkna ut vad den optimala frekvensen för löpsteg bör vara på månen, KG 😉
Under tiden kan du räkna ut vad den optimala frekvensen för löpsteg bör vara på månen, KG 😉
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 21:02Undrar om jag inte drar till Centaurus Rex.
4+ ljusår bort så blev ni av med mig. 😉
Undrar om jag inte drar till Centaurus Rex.
4+ ljusår bort så blev ni av med mig. 😉