Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Det känns bra att förespråkarna har modifierat sitt påstående om 180 bpm till att enbart förespråka en högre stegfrekvens.

Det kan tom jag hålla med om. 😉

Långt svar...

KG, jag hade förmodligen ett hyfsat löpsteg som barn. Annars borde jag rimligen ha skadat mig och inte klättrat, hoppat & sprungit som ett jehu under en stor del av den vakna tiden?

Men då jag som 43-åring reste mig från sofflocket 2008 fu

"Det är tyvärr alltför ofta jag läst om skador på grund av för höga hastigheter.
Däremot väldigt sällan om de som tagit sig fram långsamt.
Är det svar nog?"

Nej, det är inte svar på min fråga eftersom du pratar om hastihet och jag frågade om stegfrekvens

Tor: "Det finns en perfekt "studs"-frekvens för varje given situation."

Det här är ju en av dem konstiga fysikaliska förklaringar som kommer upp. Kan du förklara den? Studsbollsexemplet är ju jättedåligt för att beskriva löpning. Så funkar det ju inte. J

Ju högre stegfrekvens jag har desto fortare tar jag mig fram. Byt ut ordet hastighet mot stegfrekvens. Försökte bredda synsättet. Ber om ursäkt.

När jag deltager i mina långa strapatser håller jag farter från 3:30/km till 10min+/km.
Skulle det vara mon

Anders L.
Har ju följt dig nu något år här och där ( din blogg inte minst ).
Tror att du + jag + många fler ( nu skriver jag fler ) är lite svåra att placera in i ett bestämt fack.

Det bra med sådana som oss är att vi funnit en personlig väg att må bra

intressant att dom som är emot att man ska ha hög stegfrekvens och använda 180 som ett riktmärke bygger sin kritik på egna erfarenheter medan vi som förespråkar detta hänvisar till välkända elitlöpare och tränare. Vem ska man lita på??

Sig själv kommer k

Förr i världen gick man med i en förening och så sprang man i stora grupper.

Nu hade jag inga världselitlöpare i min förening.
De jag sprang med hade pers från 2:18 - 2:40 - ca. 15 st.
På den tiden var man svensk elit under 2:20.

Tränarna var välutbi

Patrik.
Nämn namnen på de världselitlöpare du åsyftar.
Plus de världskända tränarna.

PL,
Det är väl egentligen rätt få som sagt att hög stegfrekvens är dåligt i denna tråd.
De flesta löparna tror jag är och tror som jag. Att optimera sitt löpsteg för att springa fort, uthålligt eller med så låg last ger lite olika eller till och med myck