Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning4 x 4 minuters intervaller
You need to log in to create posts and topics.

@Magnus
Försök att hitta ett tempo så du precis klarar 5 st intervaller utan att få mjölksyra

oki..jag testar så...

3 gånger i veckan ska jag klara springa i allafall...

ska nog inte ha för bråttom,resultaten kommer nog endå,å man vill ju inte dra på sig skador...

du skrev nått om "fartlek"..

är det typ att man lägger in några små korta rusch

Hej!
Nu har jag blivit vägledd och inspirerad. Gick med här förra året med träningsfråga om 20min på 5km. Läste detta nyligen och har fått mycket goda tips redan förra säsongen. Tack för alla intlägg, kloka frågor och kloka svar samt erfarenheter. Tycker

Magnus: Det går alldeles utmärkt att springa intervaller utan pulsklocka. Det jag brukar försöka göra är att alltid se till att jag klarar av att hålla farten på alla jag föresatt mig att köra. Tappar jag fart mot slutet så sänker jag initialfarten till n

När man vet sin kapacitet så går det utmärkt att köra utan pulsklocka. Nu har jag pulsklocka men pulsen kollar jag bara på efter passet. Igår på bana 8*800m med 1min ståvila och 7 av 8 på tiden 3:19-3.20. Den sista ökade jag lite och sprang på 3:16.

Roland: Ja fartlek är precis som det heter lek med fart lägga in lite fartökningar med olika längd när du känner för det perfekt i kuperad terräng. Det är en typ av träning som är kul men som jag köra alldeles för lite utav. Ett vanligt misstag för nybörj

Thomas:

du har säkert rätt där..

jag har en tendens att ha det lite för bråttom..
jag börjar lite lugnt,å kör en 3-4 dar i veckan..

tack för svaren

Ingen pulsklocka på min arm heller.

När man har kört intervaller ett tag blir man ganska duktig på att känna rätt fart. Jag har en tendens att köra första intervallen lite för fort trots att jag tycker att jag bromsar, men därefter diffar det sällan mer

Hej!
Nu har jag köpt ett tidtagarur och springer 1 km spår i Ågesta. Siktar på 5km 20min Bellmanstaffeten och tyckte att det skulle passa bra med att springa intervall 4x4 i ett 1 km spår. Första gick på 3.55 sedan 3.57 därefter 4.07 och sist 4.06. Har sa

Magnus: Svårt att säga om du fixar 5 km på 20 minuter. Hur kuperad va spåret du sprang på? Om det inte va speciellt kuperat och du körde på max med lång vila så blir det nog svårt att fixa skulle jag tro. Kör du på bana så kanske man bör ligga på ca 3.40-