Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnaerob & Aerob
You need to log in to create posts and topics.

Crister -> Du har helt rätt i dina påpekanden. Träningen som tex kenyanerna genomför är dock den träning som ligger allra mest åt det vetenskapliga hållet. De bedriver en klart mer intensivare träning än vad de flesta andra uthållighetsidrottare gör.

För

Brukar inte kenyanerna springa till skolan och bör väl knappast då anses vara otränade när de sedan börjar löpträna?
Frågan är hur många som faller ifrån på vägen mot ära&berömmelse?

Det är väl som de svenska fotbollsspelarna?
Alla spelar i mellanstadie

TS: Börja med att springa det som är roligt. Efter en kort tid så vill du nog göra mer än bara springa. Kolla då råd härifrån.
Själv skulle jag tycka det urtrist att lunka omkring i timmar och skulle bli knäckt av att köra högintensitivt. Men det är jag o

Jacob: Jag fattar inte varför det skulle vara löjligt med praktisk erfarenhet när man ska ge träningsråd till andra? Jag anser snarare att det är en grundläggande förutsättning i kombination med ett brinnande intresse för träningslära och att diskutera tr

David -> "Brukar inte kenyanerna springa till skolan och bör väl knappast då anses vara otränade när de sedan börjar löpträna?"
Det är säkert ganska vältränade redan när de börjar organiserad löpträning. Jag förstår dock inte varför det är relevant i dis

Det är säkert relevant för kenyanerna och deras resultat.

Vetenskapliga studier gjorda på stora grupper, visar givetvis utfallet för den undersökta gruppen. De slutsatser som kan dras på individnivå utifrån dessa undersökningar, blir väldigt generella - om än vetenskapligt förankrade. Detta är viktigt att betona

Problemet i västvärlden är troligen precis det som David säger och som jag också menade om än inte så tydligt: Här åker alla ungar buss, bil, tunnelbana eller spårvagn till skolan i (minst) 9 år. (Plus att dom sitter väldigt mycket vid en dator eller TV ä

David & Christer -> Jag är också övertygad om att det är relevant för deras resultat. Men det är inte relevant i diskussionen här. Ni har ju fortfarande inte berättat hur detta på något sätt ger stöd till det K-G skriver.

Det vi vet är att Kenyaner träna

Skillnaden mellan Kenyanska tonåringar och västerländska som springer är ca 500 mils löpning mer för kenyanerna. De har ett fantastiskt försprång i sin aeroba utveckling.

"Alla" elitlöpare och många elitmotionärer springer relativt sett mer högintensivt