Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 21:06Fredrik du är en klok man. Vem vill byta frihet mot pengar?
Fredrik du är en klok man. Vem vill byta frihet mot pengar?
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 21:17Fredrik N: Jag upplever det som om du är "out of proportion" i din argumetation för frihet för individen.
När jag reflekterar över denna fråga väger jag intrånget i individens frihet som en hjälmlag skulle innebära mot den samhälleliga och individuella
Fredrik N: Jag upplever det som om du är "out of proportion" i din argumetation för frihet för individen.
När jag reflekterar över denna fråga väger jag intrånget i individens frihet som en hjälmlag skulle innebära mot den samhälleliga och individuella
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 21:25Lars,
Det kan du naturligtvis tycka men jag säljer inte ut mina medmänniskor för lite mer eller mindre påhittad nytta. Jag anser mig inte bättre än dem att avgöra vad som är nyttigast för dem, de gör sin vardagliga små val bäst på egen hand (hur dumma val
Lars,
Det kan du naturligtvis tycka men jag säljer inte ut mina medmänniskor för lite mer eller mindre påhittad nytta. Jag anser mig inte bättre än dem att avgöra vad som är nyttigast för dem, de gör sin vardagliga små val bäst på egen hand (hur dumma val
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 21:37Vad är skillnaden på att "tvingas" använda bilbälte i ett fordon, och att "tvingas" använda hjälm på ett annat? Varför skulle man inte lagstifta om det när man måste ha hjälm på t ex moped. T o m på den typ av moped som många på Funbeat kör ifrån på cykel
Vad är skillnaden på att "tvingas" använda bilbälte i ett fordon, och att "tvingas" använda hjälm på ett annat? Varför skulle man inte lagstifta om det när man måste ha hjälm på t ex moped. T o m på den typ av moped som många på Funbeat kör ifrån på cykel
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 21:43Fredrik N: Nja, för mig finns en hel del brister i din argumentation...
Ett förbud mot att bära hjälm, skulle innebära en större ingrepp i min frihet, eftersom jag då - mot min vilja - skulle tvingas utsätta mig för risker som jag vill skydda mig emot.
Fredrik N: Nja, för mig finns en hel del brister i din argumentation...
Ett förbud mot att bära hjälm, skulle innebära en större ingrepp i min frihet, eftersom jag då - mot min vilja - skulle tvingas utsätta mig för risker som jag vill skydda mig emot.
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 22:04Hjälmlag eller inte... Det kanske är bra att påminna om andra lagar som finns, men som kanske inte efterlevs alla gånger.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-fast-for-att-urinera-offentligt-
Polisen borde göra razzior innan stora tävlingar... ell
Hjälmlag eller inte... Det kanske är bra att påminna om andra lagar som finns, men som kanske inte efterlevs alla gånger.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-fast-for-att-urinera-offentligt-
Polisen borde göra razzior innan stora tävlingar... ell
Quote from Lena O on 4 May 2011, 22:12varför inte betala den vård som orsakas av skallskador när hjälm inte används? Vi betala rökarens lungtransplantation, överviktigtas magsäcksoperation, alkolistens omplåstring vid snubblande på trottoarkant, fotbollspelarens brutna ben m.m m.m
varför inte betala den vård som orsakas av skallskador när hjälm inte används? Vi betala rökarens lungtransplantation, överviktigtas magsäcksoperation, alkolistens omplåstring vid snubblande på trottoarkant, fotbollspelarens brutna ben m.m m.m
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 22:14Lars,
"Ett förbud mot att bära hjälm, skulle innebära en större ingrepp i min frihet, eftersom jag då - mot min vilja - skulle tvingas utsätta mig för risker som jag vill skydda mig emot. "Onej! Ingen skulle tvinga dig att cykla.
Som synes är det otrol
Lars,
"Ett förbud mot att bära hjälm, skulle innebära en större ingrepp i min frihet, eftersom jag då - mot min vilja - skulle tvingas utsätta mig för risker som jag vill skydda mig emot. "
Onej! Ingen skulle tvinga dig att cykla.
Som synes är det otrol
Quote from Camilla Höög on 4 May 2011, 22:20Om vuxna bär hjälm så kommer fler barn och ungdomar att ha på sig hjälm.
Om vuxna bär hjälm så kommer fler barn och ungdomar att ha på sig hjälm.
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 22:32Fredrik: Jag förstår att du resonerar på ett principiellt plan. Det är bra. Ibland. Tyvärr kan ett sådant resonemang bli väldigt absurt.
Ingen kan tvinga mig cykla. Helt rätt. Det förtydligar på ett bra sätt hur stor frihetsinskränkning ditt jämförande e
Fredrik: Jag förstår att du resonerar på ett principiellt plan. Det är bra. Ibland. Tyvärr kan ett sådant resonemang bli väldigt absurt.
Ingen kan tvinga mig cykla. Helt rätt. Det förtydligar på ett bra sätt hur stor frihetsinskränkning ditt jämförande e