Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 22:43Lars,
"Med andra ord finns inga konkreta inskränkningar i individens frihet förutom principen att få bestämma över sig själv och att staten inte ska lägga sig i trivialiteter."Fast det är ju just det som är frihet, frånvaro av tvång och att få ha sitt l
Lars,
"Med andra ord finns inga konkreta inskränkningar i individens frihet förutom principen att få bestämma över sig själv och att staten inte ska lägga sig i trivialiteter."
Fast det är ju just det som är frihet, frånvaro av tvång och att få ha sitt l
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 23:17Fredrik: Vi är helt överens om att en hjälmlag är en inskränkning av individens frihet. Det kan du se om du läser mina inlägg. Det vi är oense om är om vikten av denna inskränkning och om den kan motiveras av andra värden.
Med konkreta frihetsinskränkni
Fredrik: Vi är helt överens om att en hjälmlag är en inskränkning av individens frihet. Det kan du se om du läser mina inlägg. Det vi är oense om är om vikten av denna inskränkning och om den kan motiveras av andra värden.
Med konkreta frihetsinskränkni
Quote from Anders Wallerstedt on 4 May 2011, 23:25Vårdkostnaderna för tobaksrökning, fetma,...är skyhöga.
Vårdkostnaderna för tobaksrökning, fetma,...är skyhöga.
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 02:51""varför inte betala den vård som orsakas av skallskador när hjälm inte används? Vi betala rökarens lungtransplantation, överviktigtas magsäcksoperation, alkolistens omplåstring vid snubblande på trottoarkant, fotbollspelarens brutna ben m.m m.m ""
K
""varför inte betala den vård som orsakas av skallskador när hjälm inte används? Vi betala rökarens lungtransplantation, överviktigtas magsäcksoperation, alkolistens omplåstring vid snubblande på trottoarkant, fotbollspelarens brutna ben m.m m.m ""
K
Quote from Lena O on 5 May 2011, 12:13WTF are you saying KB? Var tydlig
WTF are you saying KB? Var tydlig
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 13:26Tror det betydde det finns alltid argument.
Vägen till Helvetet är stenlagd med goda föresatser.
Detta kan sägas om bägge grupperingarna.För hjälmtvång: Folk skadar sig. Kostar pengar.
Mot: Intrång i personliga beslutsrätten,
kanske, nej troligen min
Tror det betydde det finns alltid argument.
Vägen till Helvetet är stenlagd med goda föresatser.
Detta kan sägas om bägge grupperingarna.
För hjälmtvång: Folk skadar sig. Kostar pengar.
Mot: Intrång i personliga beslutsrätten,
kanske, nej troligen min
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 13:31Med tanke på inställningen till hjälm hos många undrar jag om man verkligen behöver låsa fast dem?
Med tanke på inställningen till hjälm hos många undrar jag om man verkligen behöver låsa fast dem?
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 13:52Har man hål i huvudet och inte använder hjälm så önskar jag nästan att de smäller skallen i backen ordentligt, fast å andra sidan kanske inte det hjälper. Samma med idioter som kör mc utan ordentlig utrustning, vill nästan köra på dem (med bilen då :P)
N
Har man hål i huvudet och inte använder hjälm så önskar jag nästan att de smäller skallen i backen ordentligt, fast å andra sidan kanske inte det hjälper. Samma med idioter som kör mc utan ordentlig utrustning, vill nästan köra på dem (med bilen då :P)
N
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 14:06Det är bra med goda exempel 🙂
Min huvudsakliga poäng är att man sätter ett bättre exempel om man cyklar utan hjälm än om man tar bilen.
Bilar sätter andra i fara, som cyklist är det bara du själv som utsätts för fara, och den faran är mindre än hälsov
Det är bra med goda exempel 🙂
Min huvudsakliga poäng är att man sätter ett bättre exempel om man cyklar utan hjälm än om man tar bilen.
Bilar sätter andra i fara, som cyklist är det bara du själv som utsätts för fara, och den faran är mindre än hälsov
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 14:44Nu har det faktiskt _hänt_ allvarliga olyckor här i stan med cyklister. Utan bilar inblandade. Iaf enligt andra som bor här. Bl a cyklade en "yngling" på en tant så att hon slog huvudet i trottoarkanten (trottoarkanter kanske borde förbjudas eller vaddera
Nu har det faktiskt _hänt_ allvarliga olyckor här i stan med cyklister. Utan bilar inblandade. Iaf enligt andra som bor här. Bl a cyklade en "yngling" på en tant så att hon slog huvudet i trottoarkanten (trottoarkanter kanske borde förbjudas eller vaddera