Quote from Jonny Persson on 5 May 2011, 14:52Ja du Petter. Fördelen jag ser med bilisterna är att de brukar inte utsätta mig för fara genom att köra i full fart i motionsspåren eller på trottoaren.
Återigen, världen är inte svartvit och när det gäller många cyklister så tror jag att hjälmtvång vore
Ja du Petter. Fördelen jag ser med bilisterna är att de brukar inte utsätta mig för fara genom att köra i full fart i motionsspåren eller på trottoaren.
Återigen, världen är inte svartvit och när det gäller många cyklister så tror jag att hjälmtvång vore
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 16:04"Min huvudsakliga poäng är att man sätter ett bättre exempel om man cyklar utan hjälm än om man tar bilen. "
Man sätter inget bra exempel i något av fallen. Cykla utan hjälm = dåligt, ta bilen istället för cykeln = dåligt. Det enda bra exmpel som finns ä
"Min huvudsakliga poäng är att man sätter ett bättre exempel om man cyklar utan hjälm än om man tar bilen. "
Man sätter inget bra exempel i något av fallen. Cykla utan hjälm = dåligt, ta bilen istället för cykeln = dåligt. Det enda bra exmpel som finns ä
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 16:13Om man nu måste engagera sig i något, varför inte göra det i något väsentligt? tex hjälpa hästarna på Shetlandsöarna och bygga vindskydd till dem. Det lär ju blåsa förjävligt där. 🙂
Om man nu måste engagera sig i något, varför inte göra det i något väsentligt? tex hjälpa hästarna på Shetlandsöarna och bygga vindskydd till dem. Det lär ju blåsa förjävligt där. 🙂
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 18:43"Jessica: Ja det är de. Å andra sidan är kostnaden för hjärtinfarkter, blodtrycksförhöjningar, övervikt och typ2 diabetes så mycket högre att det inte lönar sig att införa hjälmtvång eftersom hjälmtvånget minskar cyklandet och då får vi fler av ovannämnde
"Jessica: Ja det är de. Å andra sidan är kostnaden för hjärtinfarkter, blodtrycksförhöjningar, övervikt och typ2 diabetes så mycket högre att det inte lönar sig att införa hjälmtvång eftersom hjälmtvånget minskar cyklandet och då får vi fler av ovannämnde
Quote from Lena O on 5 May 2011, 19:56Jag var ute idag på en tur och för första ggn vad jag kan minnas cyklade en kille ut framför mig som av munderingen att bedöma var ute och träna. Ben och armvärmare dessutom samt en snygg liten yllemössa och hörlurar med kåpar.
Han var säkert Italiensk!?
Jag var ute idag på en tur och för första ggn vad jag kan minnas cyklade en kille ut framför mig som av munderingen att bedöma var ute och träna. Ben och armvärmare dessutom samt en snygg liten yllemössa och hörlurar med kåpar.
Han var säkert Italiensk!?
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 21:18Detta var en intressant tråd.
Jag har alltid hjälm när jag träningcyklar, både mtb och landsväg. Däremot har jag inte hjälm när jag cyklar trallan till kiosken, vilket kanske är dumt. Jag försöker anpassa skyddsutrustningen till aktiviteten. När jag cyk
Detta var en intressant tråd.
Jag har alltid hjälm när jag träningcyklar, både mtb och landsväg. Däremot har jag inte hjälm när jag cyklar trallan till kiosken, vilket kanske är dumt. Jag försöker anpassa skyddsutrustningen till aktiviteten. När jag cyk
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 21:22David; kom gärna med referenser till studier angående hjälmanvändande och motorcyklar. Jag tror inte motorcykelanvänandet hämtade sig efter att hjälmtvång infördes.
Bilanvänandet tvivlar jag på att påverkades alls av bältestvångsinförandet. Så kom gärna m
David; kom gärna med referenser till studier angående hjälmanvändande och motorcyklar. Jag tror inte motorcykelanvänandet hämtade sig efter att hjälmtvång infördes.
Bilanvänandet tvivlar jag på att påverkades alls av bältestvångsinförandet. Så kom gärna m
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 22:11Jeg tror ikke det er nødvendig med en påbud om hjelm for voksne.
Det blir stadig mer naturlig for voksne å tre på en hjelm, når barn må bruke det.
Dette er en naturlig utvikling. Og andelen som bruker hjelm stiger.Om det kom et påbud, så vil det , som
Jeg tror ikke det er nødvendig med en påbud om hjelm for voksne.
Det blir stadig mer naturlig for voksne å tre på en hjelm, når barn må bruke det.
Dette er en naturlig utvikling. Og andelen som bruker hjelm stiger.
Om det kom et påbud, så vil det , som
Quote from Funbeat user on 5 May 2011, 22:15Hjälm i bil är en intressant aspekt.
Många tror att man är skyddad från skador i och med att man bältar sig i bilen. I äldre bilar utan sidogardiner är det mycket vanligt med skallskador vid påkörning från sidan. Betydligt fler fall /år än skallskador vi
Hjälm i bil är en intressant aspekt.
Många tror att man är skyddad från skador i och med att man bältar sig i bilen. I äldre bilar utan sidogardiner är det mycket vanligt med skallskador vid påkörning från sidan. Betydligt fler fall /år än skallskador vi
Quote from Funbeat user on 6 May 2011, 08:08Nåväl, för att förkorta det jag vill ha sagt är:
Det ska inte behövas någon hjälmlag. Folk ska vara tillräckligt smarta för att bära hjälm när de cyklar ändå. Vuxna ska föregå med gott exempel för våra barn och tillslut, även utan någon lag, ska det vara
Nåväl, för att förkorta det jag vill ha sagt är:
Det ska inte behövas någon hjälmlag. Folk ska vara tillräckligt smarta för att bära hjälm när de cyklar ändå. Vuxna ska föregå med gott exempel för våra barn och tillslut, även utan någon lag, ska det vara