Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningApropå värme
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ca 105/65 i blodtryck - alltså rejält lågt. Mår bara bra och märker inte av det - är värmetålig. Samband? 🙂

Har också lite underhudsfett så det där med att fett skulle skydda mot värme stämmer inte på mig i alla fall.

Fia-Lotta: Då blir du inte så illa åtgången av feber heller kanske?

Ärligt talat så tror jag inte att man kan generalisera i frågan, utan värmetåligheten är väldigt individuell, och förmodligen även genetisk. Precis som smärttålighet.

Jag har helt normalt blodtryck på gränsen till lågt, 110/65, klarar hög feber bra - sis

Sylvia, jag kollar alltid pulsen på utelöpningarna sen jag fick min Garmin 🙂

Fast jag har ganska dålig koll på vilka pass som varit varma däremot, även om det nu i sommar nästan går att förutsätta att alla pass varit varma. Snokade runt i min träningsk

Lady: Nej, av feber blir jag rejält klen. Känner direkt om jag har minsta temphöjning. Så där finns inget samband.

Nej, jag tror på att jag är van vid djävulshettan på gymmet och att därför utelöpningen blir en fröjd oavsett temperatur (fartvinden som ky

Min klocka lagrar temperaturen också (och för över till datorn) - bra att ha!

Lady, jo, det förstår jag att Du mäter pulsen. 🙂

Men jag menade om Du analyserar pulsen efteråt och sätter den i förhållande till t ex temperatur/väder och fart?

För, jag menar, då hade Du direkt sett ett samband mellan värme/soligt och högre puls vid

Jag har bara sporadiska väder-noteringar tyvärr, men de få jag har tyder på precis det du säger nu när jag kollar.

Fia-Lotta: Troligen sitter INTE värmetålighet ihop med lågt blodtryck eftersom jag (som jag redan skrivit) har 90/60 och inte tål värme alls. Å andra sidan så tål jag FEBER rätt bra fast jag har låg normaltemp.. Hmmm?

Det här lutar mer och mer åt att det

Jag tror också att det är så Jessie - högst individuellt alltså. 🙂 Jag är istället en riktig vintermes. Hatar att frysa, vilket jag brukar skylla på att "jag är ganska mager om bena, tillika om armar och hals". 😀