Quote from Catharina Brattlin on 25 April 2011, 22:23Jag tillhör dem som börjde springa barfota (på löpband, sand, gräs mm) för att ändra mitt löpsteg och för att stärka fötterna. I början fick jag problem, för att jag ökade för snabbt - det gick ju så lätt! Men, när jag väl hade fått rätt diagnos, rehabträ
Jag tillhör dem som börjde springa barfota (på löpband, sand, gräs mm) för att ändra mitt löpsteg och för att stärka fötterna. I början fick jag problem, för att jag ökade för snabbt - det gick ju så lätt! Men, när jag väl hade fått rätt diagnos, rehabträ
Quote from Funbeat user on 25 April 2011, 22:33Fredrik:
Ja, undersökningen är ju den jag länkade till. Håller dock med om att min formulering var slarvig. Foten känner förstås inte av om det är marken eller en sula den kommer i kontakt med. Däremot visar studien att en fot sätts i hårdare ju instabil
Fredrik:
Ja, undersökningen är ju den jag länkade till. Håller dock med om att min formulering var slarvig. Foten känner förstås inte av om det är marken eller en sula den kommer i kontakt med. Däremot visar studien att en fot sätts i hårdare ju instabil
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 07:35Jag skulle kunna skriva en hel bok. På mitt sätt.
Abebe hade skor med sig till Rom, men de var oprövade.
Han sprang säkert mest barfota, men som militär hade han nog pjäxor ävenledes. Vem rekommenderar pjäxlöpning av dagens vetenskapare?Man varierade
Jag skulle kunna skriva en hel bok. På mitt sätt.
Abebe hade skor med sig till Rom, men de var oprövade.
Han sprang säkert mest barfota, men som militär hade han nog pjäxor ävenledes. Vem rekommenderar pjäxlöpning av dagens vetenskapare?
Man varierade
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 08:50En annan modegrej?
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/224058_10150558518755694_754525693_18337307_2750522_n.jpgDavy har i skorna sprungit 5 st. 100M ( 160.9 km ).
3 personbästa,
2 förstaplatser
1 tredjeplatsJag försöker vara vidsynt så ja
En annan modegrej?
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/224058_10150558518755694_754525693_18337307_2750522_n.jpg
Davy har i skorna sprungit 5 st. 100M ( 160.9 km ).
3 personbästa,
2 förstaplatser
1 tredjeplats
Jag försöker vara vidsynt så ja
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 12:39Kan vi åtminstone enas om en sak?
Alla som är POSITIVA till minimalistisk-/barfotalöpning har testat både löpning med skor och utan.
Alla som är NEGATIVA till minimalistisk/barfotalöpning har aldrig testat springa utan tjocka sulor någon längre tid.
Kan vi åtminstone enas om en sak?
Alla som är POSITIVA till minimalistisk-/barfotalöpning har testat både löpning med skor och utan.
Alla som är NEGATIVA till minimalistisk/barfotalöpning har aldrig testat springa utan tjocka sulor någon längre tid.
Quote from Jonny Persson on 26 April 2011, 13:46Nej det kan vi nog inte enas om. Inte jag i alla fall. Men du kan få enas om det Tord.
Nej det kan vi nog inte enas om. Inte jag i alla fall. Men du kan få enas om det Tord.
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 14:25Det där går ju inte.
Det går säkert att hitta en barfotalöpare som är positiv till barfotalöpning som inte sprungit i skor (nåja kanske inte i den här diskussionen)
Och borde det inte finnas åtminstone någon enstaka som sprungit med och utan skor som är
Det där går ju inte.
Det går säkert att hitta en barfotalöpare som är positiv till barfotalöpning som inte sprungit i skor (nåja kanske inte i den här diskussionen)
Och borde det inte finnas åtminstone någon enstaka som sprungit med och utan skor som är
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 14:52Hurra, Tord är enig! 😉
Jag tror den gode Tord har en poäng, även om ordet "alla" är lite väl kategoriskt. Så gott som alla barfotaentusiaster har gedigen erfarenhet av skor, medan ganska få av de som är kritiska eller bara allmänt frågande har gjort någ
Hurra, Tord är enig! 😉
Jag tror den gode Tord har en poäng, även om ordet "alla" är lite väl kategoriskt. Så gott som alla barfotaentusiaster har gedigen erfarenhet av skor, medan ganska få av de som är kritiska eller bara allmänt frågande har gjort någ
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 15:04Tomas, helt barfota är faktiskt gräs och mjuk sand "dumt" 🙂
För dålig feedback genom fötterna.
Bättre att börja på ren asfalt eller betong. Eller om man har turen att hitta en jordig skogsstig eller hårt packad sand.
Tomas, helt barfota är faktiskt gräs och mjuk sand "dumt" 🙂
För dålig feedback genom fötterna.
Bättre att börja på ren asfalt eller betong. Eller om man har turen att hitta en jordig skogsstig eller hårt packad sand.
Quote from Funbeat user on 26 April 2011, 16:03Jag tycker att det är lätt att kategoriskt fastslå att vad gäller löpning så lär vi aldrig bli överens.
Vi är kanske olika. 😉
Jag tycker att det är lätt att kategoriskt fastslå att vad gäller löpning så lär vi aldrig bli överens.
Vi är kanske olika. 😉