Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningArgument för och emot skor
You need to log in to create posts and topics.

I senaste RW har de ett stort skotest. Helt utan några barfotaskor. Jag måste säga att jag blev lite förvånad. De kunde väl ha haft en särskild kategori för barfotaskorna.

Istället var det stabila, stabilare och stabilast skor som gällde 😀

Några som springer barfota i snön?

Runners World har väl sällan varit kända för att snappa upp nya trender, tvärtom skulle jag säga.

Man kan nog vända på frågan: Hur många procent av deltagarna i Göteborgsvarvet eller Stockholm Marathon springer barfota/minimalistiskt idag och hur många b

Fifty sixty procent...typ...!?

Robert, kolla på Youtube, det finns några galningar.

Men med bara ett par aquasocks och ullstrumpor har jag lätt klarat -10 grader i vintras. Fötterna blir varma av att jobba. För min del är det andningsapparaten/halsen som säger stopp om jag ska våga sp

"Att byta till barfota eller odämpat kräver en målmedveten och tidsödande omställning som kanske inte alla är beredda att satsa" skriver Tomas. Men några inlägg tidigare skriver ju Sylvia att det är plättlätt och gick på tre veckor att byta löpstil från s

Lena: Sylvias första försök att springa barfota var knappast problemfritt om jag minns rätt. Efter ett tag av styrketräning var det däremot rätt lätt när hon väl försökte igen vad jag förstår. Att få in löpsteget är ingen konst egentligen, det går på ett

Lena, nej, så skrev jag inte. 🙂

Jag skrev att det gick väldigt lätt att byta löpsteg från hälisättning till framfotisättning. Tack vare att jag hade sprungit mycket barfota, där fotisättningen naturligt bli på främre delen av foten.

Barfotalöpandet g

Jag kan också understryka vikten av att ta det lugnt och bygga upp styrkan i fötterna sucessivt. För mej blev det Too Much, Too Soon och sju veckor träningsuppehåll.

Lena.
De allra flesta promenerar. Med hälisättning. I platta skor.
Numera blir det vanligare med stötdämpande skor i stället för platta vardagsskor utan stötdämpning.

David.
En annan liten grupp är ultraentusiasterna. De klagar på att det ej skrivs ti