Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningArgument för och emot skor
You need to log in to create posts and topics.

@Lena: Meningen du citerar mig på borde kanske fortsätta "...för att inte sluta med skador."

För egen del gick övergången förra våren lite för lätt och därmed för snabbt. Resultat: skadeuppehåll sex veckor på sommaren efter en ändring jag gjort till stor

Låter ju lite grann som om alla som går över till barfotalöpning drabbas av skador och träningsuppehåll? Iallafall finns det flera exempel på förståndiga(?) löpare i den här tråden som drabbats.
Är det värt det?

Måste man inte redan vara en väldigt övert

Peter: För vad?

Jag citerar Lars Södergårds tidigare inlägg. "Det känns mest som att det minimalistiska är ett mål i sig och att man vill vara en del av den senaste trenden. "

Förutom att det som målgrupp betraktat är en ointressant grupp med tanke på storleken så kan det ju - antar jag - vara så att de som är intresserade av barfotalöpning och minimalistiska skor har andra sätt att hålla sig informerade än via RW...

>flera exempel på förståndiga(?) löpare i den här tråden
Räkna inte in mej där 🙂

ALLA drabbas inte av skador vid omställning till minimalistiska skor. Men om man som jag och flera andra tycker det är för jäkla roligt att springa utan löparskor och därf

Peter> Menar du att de som springer i minimalistiska skor inte har _några_ löpningsrelaterade skador efter "invänjningsperioden"?
(Och inte alla som springer i ickeminimalistiska skor har skador som de dras med år efter år.)

Peter: Hur mycket och hur fort springer ni?

Jenny, nej det menar jag inte. Men antalet skador och besvär som orsakas av skor torde vara nära noll

Peter> Ja, det säger ju sig själv.

Det finns i Sverige en lista som tar upp 125 namn.
Dessa personer har fullföljt mer än 100 marathonlopp + ultra.

Några få av dessa har slutat springa.
Några är avlidna och andra är överåriga.

Mig veterligen är det bara 2 av dessa som deltagit i marath