Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningArgument mot barfotaskor
You need to log in to create posts and topics.

Här en intressant studie om "barfotaskor" http://goo.gl/SV15v

Kristina.
Jag lär vara ett levande skratt. Fick den "diagnosen" under ett 6D i förra veckan. Långt ifrån första gången.

Om du avser "Born to run" så har jag läst den. Plus skrattat. Oftast positivt.
Nu har jag börjat på en bok som du kunde vara intress

🙂

Nej KG, löpstegsboken.

K-G
När du skriver om 80-talet, refererar du då till motionären eller eliten? Fast egentligen är det orelevant, jag tror att en faktor förbises här. Det är stort fokus på vem som springer på framfot eller häl. Men det borde vara mer fokus på hur foten lan

Daniel.
Både och.
Var hyfsad motionär: 1:24 på halva, 3:07 på hela. Mina dåliga knän begränsade mig. Tränade med 2:20 - 2:40 marathonlöpare.
Då ansågs 90% landa på hälen, nu har uppgivits 75%.

Hade tänkt mig 100 mil barfota på riktigt i år, men ett ryg

Vad som är rätt religion, eller fel, är grunden till mycket oro i världen.

Min bild av "sanningen":

Jag började springa barfota hösten 2009 för att undvika fler löparknän, som jag hade haft två av under loppet av 6 månader. Underlaget var löpband och fotbeklädnad endast strumpor. Jag gjorde det klassiska nybörjarmisstaget - too

Kul Sylvia, ser fram emot en racerapport inkl fotbeklädnadsbedömning. 🙂

Själv springer jag i princip 0 barfota, 0 i barfotaskor men 100% i lätta skor. Saucony A5 eller Brooks pure connect. Jag trivs bäst i den typen av skor helt enkelt. 🙂

2 bra svar där på raken.
Vi kan nog glömma det där med barfota eller barfotaskor som två nya "religioner".
Som Sylvia skriver - det kom med automatik. Inga krångliga måsten.

Lätta skor, där lätta ej är det samma för alla passar mycket lättare.
Med mi

Jag tycker Daniel har en poäng. Det går att landa på framfoten framför kroppen, dvs med mer sträckt vrist, men det går också att landa på hälen, dvs med mer böjd vrist. Dessutom går det att landa med foten under kroppens tyngdpunkt, både på framfoten, mel