Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAtt jämföra lopp
You need to log in to create posts and topics.

Att alla löpare har samma utveckling över tiden enligt en viss modell.

Likformlig? 😉

@Jonas: Du har helt rätt vad gäller a) Exemplet får även träff på "aif" och "dik" b) Det påverkar inte modellen - detta var bara exempel på sökningar.

@Adde: Inte kan jag ha samlat på sig mig någon sådan statistik 😉 I alla fall inte statistik som jag ä

Jag tror att det är bättre att anta att en löpare förändras med en viss procent från ett år till ett annat, utifrån de lopp han sprungit både år 1 och år 2, än att anta att han inte förändras alls, vilket är alternativet. Procentfaktorn är ju inte samma f

Vad skulle detta antagande tillföra i jämförelse av loppen?

Det skulle rensa bort en hel del brus som inte beror på det som Harry var ute efter från början, d.v.s. var mina 50 minuter på lopp A än bättre prestation än mina 48 minuter på lopp B.

Om man lyckas samla in alla personer som sprang Lidingöloppet 2010 oc

Ja, jag tror väldigt få springer in på samma tid år från år.

Vad skulle detta då tillföra i jämförelse av loppen?

Ingen har ju sagt att folk springer in på samma tid år efter år...

Om man ska jämföra om Lidingöloppet 2010 var jobbigare är Lidingöloppet 2011 pga väder och trängsel måste man ta hänsyn till att löparnas kapacitet kan ha ändrats annars tror man att hela

Jag förstår inte. För mig känns det uppenbart om det är bättre eller sämre förutsättningar under vissa år. Någon exakthet hur det påverkar kommer det aldrig att kunna bli. Bara höftade uppskattningar. Däremot kan låtsad exakthet luras.

🙂

Fantastiskt att det dröjde så länge innan någon tog upp Mr Rakhyvel. Jag trodde redan på sidan 1.