Quote from Funbeat user on 23 February 2012, 23:38Adde: Tanken är ett skapa ett värde för att jämföra lopp - inte individer. I princip kan man använda modellen för olika grupper, t.ex. ålder, kön, stad etc, men jag lutar mig mot "stora talens lag" som förenklat innebär att det jämnar ut sig i långa loppe
Adde: Tanken är ett skapa ett värde för att jämföra lopp - inte individer. I princip kan man använda modellen för olika grupper, t.ex. ålder, kön, stad etc, men jag lutar mig mot "stora talens lag" som förenklat innebär att det jämnar ut sig i långa loppe
Quote from Funbeat user on 24 February 2012, 10:44Jag hänger med vad du är ute efter. Jag testade själv att göra en minimodell av några lopp för att få en uppfattning om vilken tid jag kunde förvänta mig att göra på ett lopp som jag inte sprungit tidigare. Men som du säger, det är inte så lätt att länka
Jag hänger med vad du är ute efter. Jag testade själv att göra en minimodell av några lopp för att få en uppfattning om vilken tid jag kunde förvänta mig att göra på ett lopp som jag inte sprungit tidigare. Men som du säger, det är inte så lätt att länka
Quote from Funbeat user on 24 February 2012, 13:46Adde, det du är ute efter kan du beräkna här: http://www.marathonguide.com/fitnesscalcs/ageequivalent.cfm
Adde, det du är ute efter kan du beräkna här: http://www.marathonguide.com/fitnesscalcs/ageequivalent.cfm
Quote from Funbeat user on 24 February 2012, 13:53Av de löpare som exempelvis deltog i ML-10 och ML-11, så är en del på uppåtgående och en del på nedåtgående. Ju fler deltagare, desto bättre beräkningsunderlag.
Statistiskt sett särbehandlar jag inte åldrar (vilket man skulle kunna göra). Påverkande fakt
Av de löpare som exempelvis deltog i ML-10 och ML-11, så är en del på uppåtgående och en del på nedåtgående. Ju fler deltagare, desto bättre beräkningsunderlag.
Statistiskt sett särbehandlar jag inte åldrar (vilket man skulle kunna göra). Påverkande fakt
Quote from Funbeat user on 24 February 2012, 14:09@Louise: ja, där har vi ju bastuargumentet svart på vitt, fast enligt den kalkylatorn verkar man bara tappa en halv minut per år på milen när man kommer upp i bastuherrarnas ålder. Men jag var inte ute efter den, jag är ute efter samma sak som Harry.
@Ha
@Louise: ja, där har vi ju bastuargumentet svart på vitt, fast enligt den kalkylatorn verkar man bara tappa en halv minut per år på milen när man kommer upp i bastuherrarnas ålder. Men jag var inte ute efter den, jag är ute efter samma sak som Harry.
@Ha
Quote from Funbeat user on 24 February 2012, 14:54Visst kan man enkelt kolla hur många som förbättrats resp försämrats mellan lopp A och B. Fast jag ser inte hur det ska användas i modellen, eftersom det inte säger något om förhållandet förbättringar/försämringar när man jämför lopp A och C.
Visst kan man enkelt kolla hur många som förbättrats resp försämrats mellan lopp A och B. Fast jag ser inte hur det ska användas i modellen, eftersom det inte säger något om förhållandet förbättringar/försämringar när man jämför lopp A och C.
Quote from Funbeat user on 24 February 2012, 15:25Det jag menar är att om man kollar på t.ex. Midnattsloppet 2010 och 2011 och kommer fram till att de personer som sprungit båda springer i genomsnitt 1 minut snabbare 2011 så måste man veta mer om dessa personer för att talet 1 minut ska säga något om min
Det jag menar är att om man kollar på t.ex. Midnattsloppet 2010 och 2011 och kommer fram till att de personer som sprungit båda springer i genomsnitt 1 minut snabbare 2011 så måste man veta mer om dessa personer för att talet 1 minut ska säga något om min
Quote from Funbeat user on 27 February 2012, 11:09@Adde: Det finns inget antagande om att lika många som förbättrar sig, som antalet som försämrar sig.
Japp, MYS-tal är framtagna även för lopp samma säsong. Jag har riktat in mig på de stora loppen som ML, Hässelbyloppet, Lidingöloppet och Sthlm-maran.
B
@Adde: Det finns inget antagande om att lika många som förbättrar sig, som antalet som försämrar sig.
Japp, MYS-tal är framtagna även för lopp samma säsong. Jag har riktat in mig på de stora loppen som ML, Hässelbyloppet, Lidingöloppet och Sthlm-maran.
B
Quote from Funbeat user on 27 February 2012, 11:36Se inte det här som kritik mot din modell, jag bara tycker det är intressant att diskutera hur man kan tänka för att ytterligare förfina det hela!
Jag är bättre på att tänka ut hur man ska göra än att göra själva programmeringen, d.v.s. hämta ut resultat
Se inte det här som kritik mot din modell, jag bara tycker det är intressant att diskutera hur man kan tänka för att ytterligare förfina det hela!
Jag är bättre på att tänka ut hur man ska göra än att göra själva programmeringen, d.v.s. hämta ut resultat
Quote from Funbeat user on 27 February 2012, 12:26Antagandet att man blir generellt bättre/sämre på ett likformigt sätt över tiden känns inte särskilt välgrundat.
Antagandet att man blir generellt bättre/sämre på ett likformigt sätt över tiden känns inte särskilt välgrundat.