Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 13:51En annan fråga: är pepparspray tillåtet i Sverige?
Jag bor i Schweiz/Frankrike och där är det tillåtet... Jag har med mig en, just för hundars skull (och nakna män, men det är en annan historia...). Dock vill jag inte använda den på en stackars hund, men
En annan fråga: är pepparspray tillåtet i Sverige?
Jag bor i Schweiz/Frankrike och där är det tillåtet... Jag har med mig en, just för hundars skull (och nakna män, men det är en annan historia...). Dock vill jag inte använda den på en stackars hund, men
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 13:54ne, den första hunden lyckades inte bita mig så hårt så jag orkade inte riktigt bry mig så mycket, dagen efter när hund nr 2 som var större kom i full fart mot mig blev jag så rädd från dagen innan så att jag bara drog till den, sen fortsatte tjaffset med
ne, den första hunden lyckades inte bita mig så hårt så jag orkade inte riktigt bry mig så mycket, dagen efter när hund nr 2 som var större kom i full fart mot mig blev jag så rädd från dagen innan så att jag bara drog till den, sen fortsatte tjaffset med
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 14:22Bra att du anmälde!
När jag var ute i helgen, efter ett löpspår, kom jag ikapp ett par som var ute med den relativt stora blandrashunden, (skitstor skalle) de kopplade hunden när jag närmade mig. Äntligen vettiga personer tänkte jag, jag är ju inte hundr
Bra att du anmälde!
När jag var ute i helgen, efter ett löpspår, kom jag ikapp ett par som var ute med den relativt stora blandrashunden, (skitstor skalle) de kopplade hunden när jag närmade mig. Äntligen vettiga personer tänkte jag, jag är ju inte hundr
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 14:29Pepparpray får bara användas av polis i Sverige & blir man attackerad av en hund är det bara att ringa polis direkt via sin egen eller annans mobiltelefon utan att ta en diskussion med ägaren.
Ägaren har fullt ansvar och kallar inte du på polis så kommer
Pepparpray får bara användas av polis i Sverige & blir man attackerad av en hund är det bara att ringa polis direkt via sin egen eller annans mobiltelefon utan att ta en diskussion med ägaren.
Ägaren har fullt ansvar och kallar inte du på polis så kommer
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 15:16Jag brukar bli jagad av hundar lite då och då. Vet dock inte riktigt hur man ska agera. Känns lite dumt att bara springa över/sparka till hundar i kattstorlek. Dessutom får man väl inte bara hunden på sig efter det (ägaren).
Vad säger egentligen lagen om
Jag brukar bli jagad av hundar lite då och då. Vet dock inte riktigt hur man ska agera. Känns lite dumt att bara springa över/sparka till hundar i kattstorlek. Dessutom får man väl inte bara hunden på sig efter det (ägaren).
Vad säger egentligen lagen om
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 15:28Nödvärn.
Brottsbalken 24e kapitlet:
1 § En gärning som nån begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger
Nödvärn.
Brottsbalken 24e kapitlet:
1 § En gärning som nån begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger
Quote from Elias Engqvist on 16 October 2009, 15:32Jag mer eller mindre snubblade över en hund i somras - den kom springande rakt emot mig och var väldigt aggresiv - dock ganska liten - jag sprang bara på, jag vet inte vad hunden tänkte den bara fortsatte rakt emot mig så vid kollisionen sträckte jag bara
Jag mer eller mindre snubblade över en hund i somras - den kom springande rakt emot mig och var väldigt aggresiv - dock ganska liten - jag sprang bara på, jag vet inte vad hunden tänkte den bara fortsatte rakt emot mig så vid kollisionen sträckte jag bara
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 15:40Vad man också bör ta en funderare på är om du ser nån annan som blir angripen.
Likväl som att du har rätt att försvara dig själv har du också rätt att försvara nån du ser utsätts för ex en hundattack.
-----------------------------------------------------
Vad man också bör ta en funderare på är om du ser nån annan som blir angripen.
Likväl som att du har rätt att försvara dig själv har du också rätt att försvara nån du ser utsätts för ex en hundattack.
-----------------------------------------------------
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 15:41Hundar i löp spåret utan kontroll av matte/huse är en fara för oss som är hund rädda:@
Nu var det ett tag sen en hund försöke bita/jaga mig i spåret, ca:2 år sen men det sitter i varje gång man närmar. Jag hade lätt gjort en polis anmäla och troligen
Hundar i löp spåret utan kontroll av matte/huse är en fara för oss som är hund rädda:@
Nu var det ett tag sen en hund försöke bita/jaga mig i spåret, ca:2 år sen men det sitter i varje gång man närmar. Jag hade lätt gjort en polis anmäla och troligen
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 15:56Det är inte alltid rätt med hund, men en hund ska absolut inte attackera på det sättet. Som skriver innan så kan det gå illa nästa gång för nån annan.
Våran hund är lite opålitlig, men hon skulle inte attackera nån utan hon är mer den som drar sig mot vis
Det är inte alltid rätt med hund, men en hund ska absolut inte attackera på det sättet. Som skriver innan så kan det gå illa nästa gång för nån annan.
Våran hund är lite opålitlig, men hon skulle inte attackera nån utan hon är mer den som drar sig mot vis