Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBassängtemperatur
You need to log in to create posts and topics.

Vadå "man", Rasmus?

Bra där Rasmus, vi behöver fler varma bassänger så att vi utan inbyggt kärnkraftverk kan simma utan att frysa 😉
Och visst du har även rätt att det är individuellt hur man upplever och reagerar på kyla. Jag fryser också lätt om händer, fötter och öron på

eller flodhästar 😉

Varför kommer jag att tänka på Dupondtarna?

Nu tror jag iofs att isbjörnar framför allt använder fettet som energireserver när det är matbrist, men visst, lite långsammare förlorar man nog värme om man är fetare. Men mellan de ytliga blodkärlen och vattnet är det inget underhudsfett att tala om, oc

"Men det bör finnas mindre, kortare bassänger med ca 29-31 grader för teknikträning och mer avslappnat bad där man kan njuta och inte frysa tänderna av sig så fort man slutar röra på sig intensivt."

de finns. ca 32-34C ca 4-5m x 2-3m bred och 1.2-2m d

Ni två (Rasmus & Ice man) är de första som jag stött på som har sådana problem med vattentemperaturen, Då har jag varit kontinuerligt i simhallar sen slutet av 80-talet.

Rasmus, du säger att underhudsfettet saknar betydelse. Varför väljer då de flesta simmare som ska simma Engelska kanalen att lägga på sig ca 10 kg extra fett? Jag fattar inte det. Jag känner flera kanalsimmare och alla har gjort på samma sätt. Mysko!

Niclas: Ja , inte kunde jag drömma om att den här tråden skulle bli så lång som den ser ut att bli. Vi är snart inne på fjärde sidan nu. 😀

Det finns nog många som har problem med vattentemperaturen, men de uppehåller sig nog inte så ofta i simhallar av den anledningen.