Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBassängtemperatur
You need to log in to create posts and topics.

Ja det är möjligt. Absolut, tekniken har större betydelse i simning. Man blir mer straffad av dålig teknik i simning än i löpning. I löpning kan man komma undan bra ändå bara man har bra kondition. Men jag tror fortfarande att det är lättare att lära sig

Simning är inte skadefritt, men det är ändå relativt lite skador jämfört med väldigt många andra aktiviteter. Axlar och knän brukar kunna ta stryk. Själv har jag simmat i nästan 30 år utan att få en bestående skada eller problem (kanske lite klorblekt ibl

Låt oss testa ismannens tes (alltså den om att man klarar sig med kondition allena som löpare). Vi tar några elitsatsande simmare och låter en slö motionär/f d löpare med några kilos övervikt (typ undertecknad) utmana dem på en halvmils löpning. Jag fixar

Simon, då är det mer om medelsvensson än om löpning kontra simning.
Bättre att jämföra elit mot elit i så fall. En elitsimmare kan nog ofta springa relativt fort om de skulle försöka, en elitlöpare kan inte simma relativt fort...

"Simon, då är det mer om medelsvensson än om löpning kontra simning.
Bättre att jämföra elit mot elit i så fall. En elitsimmare kan nog ofta springa relativt fort om de skulle försöka, en elitlöpare kan inte simma relativt fort... "

Exakt så. Så länge ma

Jovars. Jag tror nog att de flesta manliga elitlöpare (i den simkunniga delen av världen) skulle klara att simma 50 m fritt på runt 40 s (efter en kort introduktion, lika lång som för simmarna när de skall springa på tartan), d v s c:a 200 % av världsreko

Eh? Nu hängde jag inte med? 800 meter frisim på 20 minuter är väl inte alls särskilt svårt?

Näe, inte om man har tränat simning förut, nej. Men jag kanske var lite snål. Vad tror du att en random (icke-afrikansk) trettiominuterslöpare skulle simma 800 m på då?

Lätt under 20 minuter, det är ju en hastighet för långsamma damer utan kondis.

Långsamma damer utan kondis simmar inte 800 meter på 20 minuter.