Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBassängtemperatur
You need to log in to create posts and topics.

Tack och lov är det just bara barnbassängerna som är varmare än 30 grader.

Förstår att du Rasmus knappast kan tycka om att bada i sjöar och hav.

Håller med dig Rasmus att 30 grader är lagom 🙂 Nu har dom dessvärre sänkt tempen i den lokala simbassängen här, förut brukade det vara 28-29 grader, nu känns det mer som 26-27. Antagligen vill dom spara pengar (t-) Det påverkar min simning klart negativt

Jag tror inte i första hand att det handlar om pengar. Det handlar om att majorieteten vill ha det så.

"Ice Man" 😀

Mitt namn till trots, så ogillar jag kyla 😉

Somliga blir kalla andra är coola.

Jag tror inte majoriteten av badgäster vill ha 26-27 grader varmt, de flesta vill nog ha närmare 30 grader. Det är nog bara riktigt duktiga simmare som orkar hålla ett högt tempo som föredrar svalare vatten, och dessa är knappast en majoritet av de som be

Jo, jag är verkligen en dålig simmare, kanske något bättre än dig 🙂

Jag tycker att det är skönt med lite svalare vatten.

(Jag har inte mätt så exakt men c:a 1:45 på 100m (i en 25m bassäng) är nog vad jag klarar.)

Kanske det till en del handlar om kostnader för själva värmen men den stora anledningen till att tempen inte hålls så hög är att reningen av vattnet kostar. I högre temperatur ökar den bakteriella tillväxten varför det krävs kostsamma åtgärder för att vat

Ett sätt att spara på uppvärmningskostnaderna är att inte ha en takhöjd på 10-15 meter och väggar/tak av glas. 2.5-3 m räcker utmärkt just över bassängen. Välisolerade bassängväggar och bra isolering med luftvärmeväxlare på överbyggnaden. Man kan säkert