Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBassängtemperatur
You need to log in to create posts and topics.

Kan badskor hjälpa er som fryser i vattnet? Neoprenvantar? Det borde väl inte påverka vattenläget lika mycket som en hel våtdräkt.

Ni som fryser: Använder ni latex eller silikonbadmössa? Jag tycker det är mycket kallare att simma med latexmössa. Silikon

i Växjö har vi ca 120 tävlande barn och ca 1200 i simskolan.

alla barn 5-6år och uppåt dela sin simskola tid i mtoionbassäng ca 26-28 och i den multibassäng runt 30-32 bero på vilka dag.

barn 7-9 spendera ännu mer om inte 100%av deras tid i motionbassän

Ibland beror bassängtemperaturen också på lufttemperaturen.

Jag vet att i Älvdalens simhall (där många simklubbar ligger på läger) är det kallare i vattnet än i vanliga simhallar (kommer inte ihåg exakt, men närmare 26 grader) och skälet till det angavs

Värmen i luften bör väl vara något högre än värmen i vattnet för att minska kondens och dimma? Eller är det tvärtom? 😉
När det gäller vattenkvalité och bakterier så tror jag att det största problemet inte är vattentempen utan att folk struntar i att tvä

...men när väl det smutsiga folket kommit i vattnet så har tempen betydelse.

Jag föreslår att bana 1 och 3 har temperaturen 26 grader, bana 2 18 grader (för oss som behöver härda oss till utesäsongen), bana 4 32 grader, och bana 5 och 6 30 grader.
Jag föreslår vidare att takhöjden blir max en (1) meter över bassängen (ingen lyfter

Tumme upp!

kan inte vi har det 30 för 1-2m och sedan 26 för restan? då bli man värm mellan olika series 😉

Ännu bättre =) Då kan man värma sig innan man sticker iväg på nästa serie!

I ämnet seriösa inlägg kan jag komma med något som skulle göra en bassäng riktigt het. Nämligen att botten av bassängen inte var ordinärt kakel utan en stor "teveskärm", typ jumbotron, i vilken man med näsan mot botten kunde se sig själv simma live, få ti