Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBilister som tutar
You need to log in to create posts and topics.

Åh, jag undrar alltid vad bilisterna vill när dom tutar. Det irriterande är att man inte kan fråga dom på en gång. Dom skulle säkert säga nåt i stil med "Öh, hållre till cykelbanan va!" eller "Vafan cyklaru inte i vägrenen för?!". Om man bara kunde lära d

Det där beteendet är inte begränsat till bilister tyvärr. Jag har mött samma attityder bland cyklister och löpare. De senare tyckte gamla och gående med och utan hund skulle hålla sig borta från motionsspåren då de förstörde deras tid...

kom på att gåend

Fredrik skrev:
"Det där beteendet är inte begränsat till bilister tyvärr. Jag har mött samma attityder bland cyklister och löpare."

Skillnaden är väl att en stressad cyklist eller löpare som gör ett misstag riskerar inte i samma utsträckning andra männis

Spontant håller jag med, men med tanke på vad jag har hört på andra forum så är jag långt ifrån säker. Finns dom som på allvar tycker man ska skrämma skiten ur folk som de anser inte hör hemma just där de själva håller till.

Cykelolyckor är otäcka hur so

Klart att det är tillåtet att motionscykla på cykelbana. Varför skulle det inte vara det? Den enda regeln som gäller är att du ska hålla hastighetsbegränsningen, och den är samma som på vägbanan bredvid. Däremot så brukar jag själv föredra att ligga på vä

Nej, om du anser det vara säkrare att köra på vägbanan får du göra det.

Så står det inte i lagen. Har du ett prejudikat?

Saxat från http://www.ntf.se/konsument/fraga3637.asp :
Fråga:
Racercykel på bilvägen?
Om man är ute på ett träningspass med sin racercykel, får man cykla på bilvägen (förutsatt att det inte är förbud) om d

Exakt så Gunnar.

Eftersom färdmålet är + 50 km/h så är det inte säkert att använda cykelbanan med tanke på de oklara väjningsreglerna som finns där.

Det är i princip alltid lämpligare om man vill maximera chansen att komma fram helskinnad.