Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBilister som tutar
You need to log in to create posts and topics.

David: "Eftersom färdmålet är + 50 km/h ..."

Tror inte riktigt det är så lagstiftarna tänkt när de skrev den lagen, men det var en snygg personlig tolkning. 😀

Så ska man vara laglig så gäller det alltså att hålla sig på cykelväg så länge den löper åt

Jag tolkar det som att om jag ska köra en tur på flera mil, så vill jag hålla en lämplig hastighet och undvika konstiga sträckningar som cykelbanor ofta har. Med tanke på färdmålets läge är alltså den vanliga vägen både smidigast och säkrast.

Om cykelban

Ja, alltså jag tänkte ju att ur säkerhetssynpunkt är det inte alltid lämpligt att hålla till på cykelvägen liksom. Förutom folk som är ute och rastar hunden så finns Agda med sin gamla skeppshult i knapp styrfart.

Cykelväger är ofta påfallande smala, kur

Det är ju som sagt samma hastighetsbegränsning på cykelbanan som på vägen intill. Om det inte är någon väg längs med cykelbanan så vet jag faktiskt inte, men jag vill minnas att jag läst att Stockholm har haft begränsningar på 20 km/h vissa sträckor.

Lag

"Polera bil-lacken mot våra cykelkläder" * asgarv *

Till och med jag snittar ju över 20km/h så cykelbanor verkar ju inte helt optimerade för cykelmotion... Men borde väl fråga VV eller nått vad som gäller...

/Fredrik

Lagar om cyklar skrivs inte, och cykelbanor anläggs inte - av cyklister.
Det är förklaringen till svårtolkade bestämmelser och högst underliga cykelbanor. Jag älskar t.ex ordentligt spetsiga kanter som avbryter cykelbanor vid i princip varje in/utfart i f

Under år 1999 dödades 41 cyklister. Vägtrafikolycksstatistiken ger dock inget svar på hur
många cyklister som skadas i trafiken. Mörkertalen, speciellt för lindrigt skadade cyklister,
är stora; undersökningar visar att bara knappt en tiondel av alla cykel

Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik.

Kannske har de börjat tänka till!!

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx

Det här var nytt för mig

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det i