Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 22:13David: "Eftersom färdmålet är + 50 km/h ..."
Tror inte riktigt det är så lagstiftarna tänkt när de skrev den lagen, men det var en snygg personlig tolkning. 😀
Så ska man vara laglig så gäller det alltså att hålla sig på cykelväg så länge den löper åt
David: "Eftersom färdmålet är + 50 km/h ..."
Tror inte riktigt det är så lagstiftarna tänkt när de skrev den lagen, men det var en snygg personlig tolkning. 😀
Så ska man vara laglig så gäller det alltså att hålla sig på cykelväg så länge den löper åt
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 22:18Jag tolkar det som att om jag ska köra en tur på flera mil, så vill jag hålla en lämplig hastighet och undvika konstiga sträckningar som cykelbanor ofta har. Med tanke på färdmålets läge är alltså den vanliga vägen både smidigast och säkrast.
Om cykelban
Jag tolkar det som att om jag ska köra en tur på flera mil, så vill jag hålla en lämplig hastighet och undvika konstiga sträckningar som cykelbanor ofta har. Med tanke på färdmålets läge är alltså den vanliga vägen både smidigast och säkrast.
Om cykelban
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 22:25Ja, alltså jag tänkte ju att ur säkerhetssynpunkt är det inte alltid lämpligt att hålla till på cykelvägen liksom. Förutom folk som är ute och rastar hunden så finns Agda med sin gamla skeppshult i knapp styrfart.
Cykelväger är ofta påfallande smala, kur
Ja, alltså jag tänkte ju att ur säkerhetssynpunkt är det inte alltid lämpligt att hålla till på cykelvägen liksom. Förutom folk som är ute och rastar hunden så finns Agda med sin gamla skeppshult i knapp styrfart.
Cykelväger är ofta påfallande smala, kur
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 22:42Det är ju som sagt samma hastighetsbegränsning på cykelbanan som på vägen intill. Om det inte är någon väg längs med cykelbanan så vet jag faktiskt inte, men jag vill minnas att jag läst att Stockholm har haft begränsningar på 20 km/h vissa sträckor.
Lag
Det är ju som sagt samma hastighetsbegränsning på cykelbanan som på vägen intill. Om det inte är någon väg längs med cykelbanan så vet jag faktiskt inte, men jag vill minnas att jag läst att Stockholm har haft begränsningar på 20 km/h vissa sträckor.
Lag
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 23:51"Polera bil-lacken mot våra cykelkläder" * asgarv *
"Polera bil-lacken mot våra cykelkläder" * asgarv *
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 23:56Till och med jag snittar ju över 20km/h så cykelbanor verkar ju inte helt optimerade för cykelmotion... Men borde väl fråga VV eller nått vad som gäller...
/Fredrik
Till och med jag snittar ju över 20km/h så cykelbanor verkar ju inte helt optimerade för cykelmotion... Men borde väl fråga VV eller nått vad som gäller...
/Fredrik
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 00:36Lagar om cyklar skrivs inte, och cykelbanor anläggs inte - av cyklister.
Det är förklaringen till svårtolkade bestämmelser och högst underliga cykelbanor. Jag älskar t.ex ordentligt spetsiga kanter som avbryter cykelbanor vid i princip varje in/utfart i f
Lagar om cyklar skrivs inte, och cykelbanor anläggs inte - av cyklister.
Det är förklaringen till svårtolkade bestämmelser och högst underliga cykelbanor. Jag älskar t.ex ordentligt spetsiga kanter som avbryter cykelbanor vid i princip varje in/utfart i f
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 06:45Under år 1999 dödades 41 cyklister. Vägtrafikolycksstatistiken ger dock inget svar på hur
många cyklister som skadas i trafiken. Mörkertalen, speciellt för lindrigt skadade cyklister,
är stora; undersökningar visar att bara knappt en tiondel av alla cykel
Under år 1999 dödades 41 cyklister. Vägtrafikolycksstatistiken ger dock inget svar på hur
många cyklister som skadas i trafiken. Mörkertalen, speciellt för lindrigt skadade cyklister,
är stora; undersökningar visar att bara knappt en tiondel av alla cykel
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 06:54Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik.
Kannske har de börjat tänka till!!
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx
Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik.
Kannske har de börjat tänka till!!
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 07:12Det här var nytt för mig
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det i
Det här var nytt för mig
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det i