Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBilister som tutar
You need to log in to create posts and topics.

Politiker i alla nivåer, verkar köpta av bilindustrin, med tanke på vad lite det satsas på miljövänlig trafik som cykling, spårväg och tåg.

Så sant!

Lägg märke till skillnaden vid cykelöverfarter:

Cyklisten ska ta hänsyn till fordon som närmar sig cykelöverfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller hinder.

Bilister ska anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart så att de

Just därför ska man inte köra på cykelbanor utan på vägen där vanliga trafikregler gäller.

Fredrik, kan du lämna källhänvisning på ditt påstående, i annat fall litar jag mer på Isa-Lisas beskrivning av verkligheten.

Jag skulle inte förlita mig allt för hårt på det faktiskt. Det strikta ansvaret är svårt att bli av med.

För att relatera till den olycka jag själv var med om så cyklade jag på en trottar, mot färdriktningen, och bilisten fick ta på sig hela ansvaret ink

Det strikta ansvaret är just det som jag skrev.

Bilisten är tvungen att ersätta cyklisten, oavsett vems fel det är. Men kan i sin tur vara tvungen att ersätta bilisten om cyklisten anses vara vårdslös och brutit mot någon trafikregel. Sen är det en anna

Hur ställer sig försäkringsbolaget om man färdas på cykel på vägen med hänvisning till säkerhet o färdmålets belägenhet och blir påkörd av en bilst som genomför en omkörning eller inte lämnar företräde?

Det är en utfart från en bensinmack som passerar trottoaren. Sikten är inte bara skymd, den är obefintlig. Eller var då iaf, ökänt stället. Så länge det bara är gående på trottoaren så funkar det iom att de inte kommer så fort. Det är värre när det kommer

Linus, jag tror också att Fredrik har fel när det gäller skyldighet att lämna företräde för cyklister på cykelöverfart. Cyklist som ska korsa bilväg ska lämna företräde.