Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 21:20Det är någon kryptisk skrivning som ger båda företräde respektive skyldighet att lämna företräde när en cyklist passerar en korsning med cykelbana före o efter korsningen.
Just därför är det bättre att köra på vägbanan och ingå i den vanliga fordonsparken
Det är någon kryptisk skrivning som ger båda företräde respektive skyldighet att lämna företräde när en cyklist passerar en korsning med cykelbana före o efter korsningen.
Just därför är det bättre att köra på vägbanan och ingå i den vanliga fordonsparken
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:05Bilisten har väjningsplikt när han lämnar utfart, tomt, bensinstation eller liknande område.
Gunnar har rätt i att en cyklist har väjningsplikt när han korsar en bilväg när han kommer från en cykelöverfart/cykelbana.
Men för att krångla till det lite,
Bilisten har väjningsplikt när han lämnar utfart, tomt, bensinstation eller liknande område.
Gunnar har rätt i att en cyklist har väjningsplikt när han korsar en bilväg när han kommer från en cykelöverfart/cykelbana.
Men för att krångla till det lite,
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:09Det är kortegekörning.
Det är kortegekörning.
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:24Nu blir jag lite förvirrad, vad är en cykelöverfart om det inte är en cykelbana som går över vägen?
Tycker det är rätt gått om dem dessutom.
/Fredrik
Nu blir jag lite förvirrad, vad är en cykelöverfart om det inte är en cykelbana som går över vägen?
Tycker det är rätt gått om dem dessutom.
/Fredrik
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:27Den avslutas vid vägen och påbörjas på andra sidan.
Just därför ska man cykla på vägen så man blir ett fordon och kan följa de vanliga reglerna.
Den avslutas vid vägen och påbörjas på andra sidan.
Just därför ska man cykla på vägen så man blir ett fordon och kan följa de vanliga reglerna.
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:34Fast dom jag tänker på är ju markerade i asfalten tvärs över vägen... Ofta alldeles intill vanliga övergångsställen.
/F
Fast dom jag tänker på är ju markerade i asfalten tvärs över vägen... Ofta alldeles intill vanliga övergångsställen.
/F
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:37Den varianten hade Isa med.
Den varianten hade Isa med.
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:46Jo, men är det inte det som kallas cykelöverfart? ISA skrev också att cyklisten skulle ha väjningsplikt när denne kom från cykelöverfart...
/F
Jo, men är det inte det som kallas cykelöverfart? ISA skrev också att cyklisten skulle ha väjningsplikt när denne kom från cykelöverfart...
/F
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 22:50Eftersom det är så röriga regler med cykelbanor så gör som jag, kör på vägen.
Eftersom det är så röriga regler med cykelbanor så gör som jag, kör på vägen.
Quote from Funbeat user on 22 July 2009, 06:47Bra där David(t+)
Bra där David(t+)