Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBilister som tutar
You need to log in to create posts and topics.

Jag utnyttjar den rätten varje gång jag cyklar till eller från jobbet, dvs. vanligtvis 10 gånger i veckan.

återigen, samma hastighetsregler gäller på cykelbanor som den intilliggande vägen. Men! Cykelbanor i Stockholm är inte byggda för mer än ca 14 km/h. För oss som cyklar snabbare än så, är de alltså direkt olämpliga att cykla på.

Å andra sidan, hur många c

Ari: bilister ska lämna företräde för cyklister endast efter sväng och på väg ut ur en rondell (så som du citerat). Cyklister ska alltså normalt sett alltid lämna företräde för bilisterna utom i just dessa två fall. Gångtrafikanter ska alla alltid lämna f

Den som svänger lämnar alltid företräde. Det kommer därifrån.

Man lär sig nya saker varje dag:D

Enligt VV så är det väldigt få cyklister som cyklar under 15km/h.

Man har skyldighet att lämna företräde till cyklister på cykelöverfarter men inte övergångsställen. Stor förvirring om det där.

Dock så har bilförare strikt ansvar så det är torsk även om man kör på en cyklist på gångöverställe eller när man passerar tro

Ari: det bekräftar alltså det jag säger, att cykelbanorna inte är til för de som cyklar. Det är bara något som ser bra ut på kartor med massa linjer. "Åh, se vad miljövänliga vi är i vår stad, nu bygger i en ringled till".

Jag tycker också cykelbanor är svåra att träna cykling på. Man håller helt enkelt för hög fart för att vistas där bland gångare och andra söndagscyklister. Däremot är de ok om man bara vill ta sig från A till B i lugnt tempo och för att slippa biltrafiken

Fast Susse, ut på Färingsö går det att cykla > 25 km/h på cykelbanorna. Det är nästan ingen som går på dom.

Däremot, cykalr jag nästan aldrig på cykelbanorna inne istan.

Bruse P: Det är nog precis som du säger, några fina cykelbanor (som inte fungerar) för att få lite fler röster. Jag använder mig väldigt sällan av dessa när jag cyklar i city.

Miljön har aldrig varit prioriterad sthlm!