Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Titti, hur ser din totala dygnssömn ut? Om du har ett sömnunderskott så förstärks det av fysisk träning. Sömnbehovet är individuellt men ligger oftast runt 6-8 timmars kvalitetssömn per dygn.

Om man tränar riktigt hårt så kan man behöva sova mer. K-E St

Vad är egentligen kvalitetssömn? Antingen sover man väl eller så är man vaken. Eller? 🙂

@Kristina: Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det är djupsömnen som gör dig utvilad och därför kan räknas som kvalitetssömn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mn

Men man behöver väl REM-sömn också?

tänk att få "bonka" varje dag vid tretiden 😉

Kvalitetssömn uppnås när man tillåts sova genom flera obrutna cykler av REM-sömn och djupsömn.

Det viktigaste av allt är det som Sylvia nämnde i början av diskussionen (kan hända att någon mer nämnt det, orkade inte läsa alla trådar). De två viktigaste måltiderna är den sista innan du lägger dig och den första efter att du sovit!

Alltså, var noga

Att äta precis innan man går och lägger sig är dock inget råd jag någonsin hört från någon näringsexpert.

Jag vill nog vidhålla att totala antalet sömntimmar har större påverkan på sömnbehovet än hur nära inpå sömnen man äter.

Ojojoj, då ligger jag riktigt risigt till. Jag vaknar många gånger/natt, fast bara korta stunder. Somnar om hyfsat snabbt och vaknar och känner mig utvilad. Trots utebliven kvalitetssömn alltså.... (#)