Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBra miltid för tjejer
You need to log in to create posts and topics.

Intressant tråd! Ni kanske kan hjälpa mig med att sätta lite realistiska mål. Jag har löptränat i ca två år nu, har alltid tränat mycket men ALDRIG gillat löpning därför var motion det enda fokus jag hade under första året (läs sommaren). Andra året (vår/

P.s. Jag är 26 år, men 26+5 = 31 min är lite väl att ta mig vatten över huvudet känner jag 😉 (V)

Marie, klart du kommer springa 45 min på milen och 1:40 på halvmaran! Det är ungefär motsvarande tider. En sisådär 4-5 mil/vecka för en ung och rask dam som du så är det nog inga problem. En långrunda på 15-25 km, något kvalitetspass och några distanspass

Tack Joakim, skönt att höra. Då är jag inte helt fel ute. Det är svårt att formulera mål, det ska ju vara realistiskt och såklart en utmaning i ett! Skönt att löpning är lätt att stämma av och mäta mot tidigare prestationer så att man hela tiden kan hålla

Slänger in en liten fråga till ni som vet. Varför har tjejer +5?

Inte för jag vet, men om man jämför snitttiden för världen bästa tio eller hundra millöpare av vardera könet? Hur stor är skillnaden? fem minuter är iaf lätt att komma ihåg ...
Skulle kunna tänka mig att om man jämför vinnaren i herr- och damklass på dive

Men utan hänsyn tagen till att toppbredden är sämre bland tjejer. Världsrekorden skiljer strax över tre minuter.

Jo jag tänkte på det, Två av loppen så diffar det < 5 minuter, men på Blodomloppet så kunde inte de vanliga duktiga löpartjejerna (Cecilia Kleist var funktionär istället) och då ökar skillnaden så jag kan tänka mig att fem minuter stämmer hyfsat även om j

Haha, rätt svar är att det är lätt att komma ihåg. Det är jag som har hittat på det så det är naturligtvis helt ovetenskapligt. 🙂
Jag kollade lite resultat på olika lopp och tyckte att det verkade skilja ca 5 min helt enkelt.

Samma sak som att springa

Jag tänker mig att skillnaden kunde vara "ungefär drygt 10%", vilket skulle ge 3 minuter för eliten och 5 för duktiga motionärer.

Samma procentuella skillnad passar hyfsat för världsrekorden på de flesta distanser 100m - maraton.