Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningbrr
You need to log in to create posts and topics.

"jag tror nog den omvända ordningen skulle vara bättre, dvs först lära sig en avslappnad och vatten-effektiv teknik och sen försöka bli snabbare genom att ta i mer"

Håller fullständigt med. För mig känns det som det största problemet är att jag inte känn

"Inriktningen på crawlkursen är mera köra 50m i bassäng så hårt man kan än 3800m open water. d.v.s. mycket benspark och kraft,
När jag frågade lite om flytövningar o.dyl. så förstod inte coachen frågan"

Känner igen mig i ditt problem. Jag får ungefär lik

Då har jag kommit något längre, har inga större problem att andas och känner inga "ångestkänslor" i vattnet.
Vid OW så blir det nästan lite meditation över det hela, man ligger och håller en rytm och det känns riktigt skönt.
Tyvärr så måste man navigera o

Alla den här gammalmodiga simtekniken och råden, är det så illa egentligen då? Det gick ju bevisligen bra att simma även förr?

jag har delade tänken på detta. men först

när det gäller kondition. jag skulle kunna hoppa i bassäng och simma 5-10km utan problem istortsett när som helst.

jag cykla 7km till arbete och hem igen utan problem. jag även cyklade ca 9mil för två veckor s

"Alla den här gammalmodiga simtekniken och råden, är det så illa egentligen då? Det gick ju bevisligen bra att simma även förr?"

Jag tror du missar frågeställningen.
Det "gamla" sätter att lära ut crawl fungerar alldeles
utmärkt om eleven är ett barn.
M

Det förekommer ovan en del synpunkter om var handen ska sättas i och om man ska dra i ett s eller inte, bland annat. Jag tror inte att det är det avgörande för att man ska lära sig simma så pass bra att man kan simma fler än 2-3 50:or. Det var väl lite de

Ryan m.fl., missförstå mig inte. Vad jag menar är att man måste kunna simma avslappnat och effektivt innan man gör något annat. Jag har aldrig påstått att Sara Sjöström m.fl. inte tränar hårt och en massa intervaller. Hon tränar enormt hårt, men hon lägge

Jag simmar i ett lugnt tempo, det är inte så att jag vevar på snabbt med armarna eller sparkar som en tok med benen. Ändå tar orken slut efter 50m och jag känner att jag måste kämpa för att inte sjunka. Kan det vara så, att jag helt enkelt har fel kroppst

"kämpa för att inte sjunka"

Kan du utveckla det? Sjunka gör du väl inte, och kämpa är ju precis vad du ska låta bli om syret ska räcka.