Quote from Funbeat user on 27 October 2011, 18:29Markus, bra att inte tänka på hur man gör utan låta det ske reflemässigt. Annars är risk att man tänker för mycket på en detalj och slarvar med något annat.
Markus, bra att inte tänka på hur man gör utan låta det ske reflemässigt. Annars är risk att man tänker för mycket på en detalj och slarvar med något annat.
Quote from j sollerman on 27 October 2011, 18:39Lägger han i händerna på tok för nära huvudet i den där TI filmen??
Lägger han i händerna på tok för nära huvudet i den där TI filmen??
Quote from Funbeat user on 27 October 2011, 19:25@ Kalle. Det du ser på den filmen är en japan som heter Shinji Takeuchi. Någon mera elegant och felfri simning får du leta efter. Hans hand läggs i helt perfekt vid axelns ytterkant och går sedan rakt framåt (långfingret alltid framåt), snett nedåt. Han s
@ Kalle. Det du ser på den filmen är en japan som heter Shinji Takeuchi. Någon mera elegant och felfri simning får du leta efter. Hans hand läggs i helt perfekt vid axelns ytterkant och går sedan rakt framåt (långfingret alltid framåt), snett nedåt. Han s
Quote from j sollerman on 27 October 2011, 21:41Jag har mycket att jobba på! Jag lägger i min hand längre ifrån huvudet än han gör. Men man ska alltså lägga i handen närmare huvudet och sen sträcka ut under vattnet? Känns som det är mer motstånd att göra det under vattnet.
Jag har mycket att jobba på! Jag lägger i min hand längre ifrån huvudet än han gör. Men man ska alltså lägga i handen närmare huvudet och sen sträcka ut under vattnet? Känns som det är mer motstånd att göra det under vattnet.
Quote from Funbeat user on 28 October 2011, 05:48Man kan träna på att knappast lyfta handen ur vattnet, och istället lyfta armbågarna. Då kan man låta fingertopparna släpa i vattenytan under hela "armlyftet". Jag tycker det är härligt att simma så, man blir otroligt avslappnad i vattnet av det.
Man kan träna på att knappast lyfta handen ur vattnet, och istället lyfta armbågarna. Då kan man låta fingertopparna släpa i vattenytan under hela "armlyftet". Jag tycker det är härligt att simma så, man blir otroligt avslappnad i vattnet av det.
Quote from Funbeat user on 28 October 2011, 11:22Iceman och andra.
Jag har jsut börjat simma, har ingen tidigare erfarenhet, som längst crawl ca 75 meter tidigare. Men så började jag för några veckor sen och har varit orolig för om det ska funka. Första gången tog jag det så lugnt jag kunde, var ju lite
Iceman och andra.
Jag har jsut börjat simma, har ingen tidigare erfarenhet, som längst crawl ca 75 meter tidigare. Men så började jag för några veckor sen och har varit orolig för om det ska funka. Första gången tog jag det så lugnt jag kunde, var ju lite
Quote from Funbeat user on 28 October 2011, 13:50Simmade med fenor igår och bestämde mig för att prova simma så sakta och lugnt som jag bara kan, strunta i farten och bara försöka slappna av. Kickade nästan ingenting, bara lite för att hjälpa rotationen och tog långa lugna armtag. Då orkade jag 100m, oc
Simmade med fenor igår och bestämde mig för att prova simma så sakta och lugnt som jag bara kan, strunta i farten och bara försöka slappna av. Kickade nästan ingenting, bara lite för att hjälpa rotationen och tog långa lugna armtag. Då orkade jag 100m, oc
Quote from Funbeat user on 28 October 2011, 15:49@ Hans. En liten grej bara, så att du inte lär in en felaktig teknik. Kom ihåg att frisim är en kontinuerlig rörelse. Som du ser så sträcker Shinji ut handen som är framför och ligger kvar i detta surfläge tills nästa hand går i vattnet. Men observera att
@ Hans. En liten grej bara, så att du inte lär in en felaktig teknik. Kom ihåg att frisim är en kontinuerlig rörelse. Som du ser så sträcker Shinji ut handen som är framför och ligger kvar i detta surfläge tills nästa hand går i vattnet. Men observera att
Quote from Funbeat user on 28 October 2011, 17:36Catch-up drag alltså. Detta är en övning som vi brukar köra i min simgrupp ibland. Dock är det inget som jag fått lära mig att man alltid skall simma så. Jag tycker det känns mer naturligt att påbörja draget när den andra handen är ovanför vattnet ungefär
Catch-up drag alltså. Detta är en övning som vi brukar köra i min simgrupp ibland. Dock är det inget som jag fått lära mig att man alltid skall simma så. Jag tycker det känns mer naturligt att påbörja draget när den andra handen är ovanför vattnet ungefär
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 16:01Draget bör börja precis när du går i med "vevhanden". Inte vänta tills båda händerna ligger bredvid varandra och inte för tidigt.
Draget bör börja precis när du går i med "vevhanden". Inte vänta tills båda händerna ligger bredvid varandra och inte för tidigt.