Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel VS Löpning? Del 2: Tidsjämf …
You need to log in to create posts and topics.

Fast vi vet ju ingenting om "bidragen lämnas av utövare som har tränat de olika disciplinerna"? Eller i vilken mån det tränat dem ungefär lika mycket/intensivt?

Tack för data, har inget bättre för mig en lördagskväll så lite snabb manuell analys som är klart intressant..
Först rådata, plottat löphastighet som funktion av cykelhastighet (hoppas detta fungerar):

https://drive.google.com/file/d/0BzgGfchn0XQ5YnlXWk9

Sen är ju de individuella variationerna klart större än trenden. Går vi från 27 till 37 km/h på cykel så ska löphastigheten minska från ca 14 till ca 13 km/h, men spridningen på löphastigheten ligger på ca +/- 2 km/h för en given cykelhastighet...

@Anders: Det är klart mycket mer troligt att de som rapporterat in tider har tränat bägge disciplinerna än att de inte gjort det. Eller hur? Det är en fördel (som jag ser det) att de inte tränat de olika disciplinerna lika mycket. Eftersom jag utgår från

Lars, håller fortfarande inte med. Hade t ex de flesta svarande varit triatleter, som ju just tränar både cykel och löpning, tror jag att det hade funnits ett positivt samband. Dvs för triatleter som cyklar fort är troligen löphastigheten i genomsnitt hög

@Lars:
Jag försökte få svar på ursprungsfrågan om huruvida man kan förutsäga sin cykeltid utgående från sin löptid (och då även vice versa). Eftersom detta är en individuell frågeställning MÅSTE man titta på individuella resultat och se om det finns någon

Tittar man på data så är det ju 5 punker som troligen inte är korrekta. Tar man bort dem blir resultatet väldigt annorlunda. Det stora felet här är nog att man skattar sin cykeltid/hastighet på en sträcka som nog ingen kört. Felet i den skattningen är väl

@Peter: Nu är det min tur att vara lite petig 🙂 Ursprungsfrågan har du uppenbarligen missat. Den var vilken snittfart man kan _förvänta_ sig utifrån en viss löptid på milen. Jag tror att vi är överens om att det finns en klar semantisk skillnad i orden

Ja man vet ju aldrig.... Är nog både ok i detta fallet faktiskt. Ett par punkter kan helt enkelt inte vara rätt.
Intressant tråd i vilket fall. Ett kärt ämne som ju spekulerats i sedan urminnes tider inom tex triathlon. Det har funnits ett antal varianter

För min del är det självklart att man kan göra denna typ av underlag för ett förväntat resultat.

Springen en personen milen på X så kan denne förvänta sig att den bör cykla 4 mil med ett snitt mellan y och v. Springer man på C så blir förväntad snitthast