Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 23:17Lätt att klaga på bilar men vad är det värt om man själv inte uppför sig i trafiken? Vi är ju trafikanter som ska samsas på vägen med andra trafikanter. Köra åt fel håll är väl en riktigt dum sak att göra..
Lätt att klaga på bilar men vad är det värt om man själv inte uppför sig i trafiken? Vi är ju trafikanter som ska samsas på vägen med andra trafikanter. Köra åt fel håll är väl en riktigt dum sak att göra..
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 23:51Mårten, är den verkligen så tydlig som jag uppfattar at du gör den gällande?
"Vägtrafikförordningen, kapitel 3:
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock
inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna
o
Mårten, är den verkligen så tydlig som jag uppfattar at du gör den gällande?
"Vägtrafikförordningen, kapitel 3:
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock
inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna
o
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 08:25Jag har inte hört att vägrenen inte är en del av vägen, men det var en intressant tanke. Cykelbanor är speciellt markerade som cykelbanor och då gäller som sagt andra regler.
Jag har inte hört att vägrenen inte är en del av vägen, men det var en intressant tanke. Cykelbanor är speciellt markerade som cykelbanor och då gäller som sagt andra regler.
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 11:29Det är väl samma trafikregler som gäller på cykelbana som på vägen.
Det är väl samma trafikregler som gäller på cykelbana som på vägen.
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 11:42Jo på själva cykelbanan gäller samma regler, men en del cykelbanor är enkelriktade och man cyklar på den som är på höger sida bilvägen, Men OM det bara finns cykelbana på ena sidan vägen och den är dubbelriktad så cyklar man på den även om det är till vän
Jo på själva cykelbanan gäller samma regler, men en del cykelbanor är enkelriktade och man cyklar på den som är på höger sida bilvägen, Men OM det bara finns cykelbana på ena sidan vägen och den är dubbelriktad så cyklar man på den även om det är till vän
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 11:50Ja men det är väl inte så konstigt. Cykelbanan är en väg avsedd för cyklar, åtskild den vanliga vägen. Dvs trafikreglerna gäller för vägen respektive cykelbanan var för sig, inte tillsammans. Vore märkligt annars.
Ja men det är väl inte så konstigt. Cykelbanan är en väg avsedd för cyklar, åtskild den vanliga vägen. Dvs trafikreglerna gäller för vägen respektive cykelbanan var för sig, inte tillsammans. Vore märkligt annars.
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 13:49Nej inte så konstigt, men alltså finns cykelbana, som inte är enkelriktiad till vänster ska man cykla på vänster sida vägen, därav "annorlunda".
Somliga vägar är ett helt "system" gångbana, cykelbana mötande cyklister, vägren, körbanor för mötande bilar,
Nej inte så konstigt, men alltså finns cykelbana, som inte är enkelriktiad till vänster ska man cykla på vänster sida vägen, därav "annorlunda".
Somliga vägar är ett helt "system" gångbana, cykelbana mötande cyklister, vägren, körbanor för mötande bilar,
Quote from Camilla Höög on 22 June 2012, 14:53Eftersom bilisten över huvud taget kunde köra chicken race med en cyklist som körde utmed vägbanan så bör cyklisten räknas som en trafikant på vägen och alltså använda högertrafik.
Om du ska köra på vänster sida om vägen så får du se till att köra längre
Eftersom bilisten över huvud taget kunde köra chicken race med en cyklist som körde utmed vägbanan så bör cyklisten räknas som en trafikant på vägen och alltså använda högertrafik.
Om du ska köra på vänster sida om vägen så får du se till att köra längre
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 14:59Nej inte så konstigt, men alltså finns cykelbana, som inte är enkelriktiad till vänster ska man cykla på vänster sida vägen, därav "annorlunda".
Nu förstår jag inte. Om du menar att väggrenen tjänar som cykelbana så skulle jag aldrig i helvetet köra mo
Nej inte så konstigt, men alltså finns cykelbana, som inte är enkelriktiad till vänster ska man cykla på vänster sida vägen, därav "annorlunda".
Nu förstår jag inte. Om du menar att väggrenen tjänar som cykelbana så skulle jag aldrig i helvetet köra mo
Quote from Funbeat user on 22 June 2012, 15:18En bra grej ute i Europa och USA är cykelfiler ihop med övrig trafik. Mindre risk för missförstånd och cyklister måste följa trafikreglerna som alla andra. Samspel är A och O.
En bra grej ute i Europa och USA är cykelfiler ihop med övrig trafik. Mindre risk för missförstånd och cyklister måste följa trafikreglerna som alla andra. Samspel är A och O.