Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonDamernas OS triathlon i efterhand
You need to log in to create posts and topics.

Det är ju alltid fantastiskt mycket lättare att ha åsikter om rätt/fel i efterhand, när man vet hur det gick.

Min personliga princip är att bedöma beslut utifrån de förutsättningar som gällde vid tidpunkten för beslutet. Det är högst teoretiskt att bedöm

Det är klart att det försöktes.
Banan var lite för snäll för att man skulle kunna gå solo eller ens i en liten grupp speciellt enkelt.

Däremot tycker inte jag att det såg ut som att speciellt många av damerna gjorde seriösa försök, när tyskan var uppe

Tja, jag tycker att de som inte är vassa på löpningen borde göra något mer konstruktivt än att sitta i klungan innan de blir ifrånsprungna.
Ja, om de vill ha någon medalj alltså.

Men det är kanske någon hemlig taktik a´la badminton?

Håller med David.

Efter som dom känner varandra styrkor och svagheter. Borde några försökt tidigare lopp att gå ifrån i en liten grupp.

Om 4 stycken hade kommit iväg, hade det varit självklart vilka som hade jagat ikapp utbrytarna? För vem vill ödsla kr

Era analyser går inte ihop..

Om vi rent hypotetiskt antar att nr11 i loppet, som låg i första klungan skulle ge sig på ett ryck så kostar det på så mycket kraftmässigt att hon tappar kapacitet i sin löpning. Som nämndes innan så sparar man 40% i effekt g

Ja, det är skitjobbigt att snacka ihop sig med några andra och försöka göra något.
Men ni får väl ligga kvar och hoppas på något mirakel eftersom vissa inte fattar taktiken för att kunna vinna någon medalj om man inte är vass löpare.

Sedan att triatlete

Men om denna nr 11 får hjälp av nr 12 och 13 så är det helt plötsligt bra mycket mindre effekt som behöver användas.
Sätter man dessutom in rycket i en teknisk del av banan (i brist på backar) så kan de 40% du räknar med minskas rejält.

Ursprungsämnet för den här tråden var om det gick att se damernas triathlonlopp i OS i efterhand via t.ex. SvT Play. Själv missade jag loppet då jag var ute och tränade (cykel händelsevis) så jag hade gärna sett det, men eftersom jag är i Tyskland funkar

@Lars (t+)

"Är man en någorlunda hyfsat insatt triathlet så vet man att tar du ut dig för mycket på cykelmomentet så kommer det att straffa dig på löpningen..."

Kan vara svårt att ta till sig om man aldrig sprungit efter cyklingen

Hur många triathlontävlingar har ni vunnit?