Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDebutanter GBG varvet -09
You need to log in to create posts and topics.

Tack för att ni kommer med tips mer av det snälla.

Ah det är det vanliga, korta snabba steg, inte landa på hälarna. För att få upp stegfrekvensen och ner steglängden kan man prova att luta sej framåt lite i spåret, låt gravitationen hjälpa till lite.
Tanken med korta snabba steg är att du då guppar upp oc

Tack för tipset. Jag tar det till mig trots att jag inte ska springa
Göteborgsvarvet -09 (ville - men kom på det för sent så det var fullt). Kanske kan det blir någon annan halvmara 2009 och så tjejmilen så klart.
Jag har problem med tempot så nästa gång

jag tar också åt mig av råden och ska testa korta löpsteget lite

Jag har kortat mitt steg, rätat upp mig och det leder till bättre frånsjut, något kortare och rappare steg. Sprang lite långbent och sladdrigt förut. Den största förändring jag gjort är dock att sluta rotera kroppen när jag springer utan springa så stilla

Nej nej inte luta sig framåt det minskar syreintaget,bara ett tips (t+)

Jag kommer att träna inför Stockholm Maraton efter Anders Szalkais 5-timmarsprogram. Varvet kommer att ligga som en del av laddningen inför maran. Men att springa varvet kommer att bli en helt ny upplevelse. SM har jag sprungit en gång redan så att få res

Peter, SÅ mycket ska man nog inte luta sej framåt så man knyter sej helt, det är bara en lite "attitydsförändring" som krävs. Sänk blicken, typ.
Och det framåtlutade steget ska man bara använda nån månad tills man kommit in i och vant sej vid det snabbare

Hade nog inte tänkt att luta mig framåt precis. Fick ett annat råd för någon dag se´n som jag inte hunnit testa och det var, precis som du skriver Linda, att i stället tänka på att räta upp sig och höja blicken.

Det är bara det att om du sträcker på dej för att få det där vackra löpsteget som "proffsen" har så riskerar du att landa på hälen istf. mellanfoten. Det är då som behinnor och knän börjar protestera.
Korta steg innebär att foten landar nästan direkt unde