Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDiskussion med irriterad bilist
You need to log in to create posts and topics.

Det är oroväckande att Fredrik N jobbar så i motvind för fullkomligt välgrundade tankar om vad frihet och inskränkande av frihet handlar om och att med frihet medföljer ansvar. Det är ganska grundläggande tankar i vårt demokratiska system och om de verkar

Men Gunnar, jag har hela tiden sagt att gränsen för frihet går där den inkräktar på andras motsvarande frihet. Det finns alltså aldrig någon frihet, någon rättighet, att skräpa ner.
Man ska ha rätten att leva sitt liv ifred och med det följer skyldigheten

Fredrik N skrev: "Och om jag skulle göra mot dig som jag vill att andra ska göra mot mig så åker jag i fängelse."

Vilken brottsrubricering?

Såg precis att "Vetenskapens värld" i Svt2, nästa vecka skall visa ett repotage om, hur våra koldioxid utsläpp påverkar världens hav & vatten.
Där kommer man nog få det ganska "Svart på vitt" hur vi påverkar miljön.

(Tydligen.....sägs det att...)Om du är

Fredrik, när du försöker hindra någon att skräpa ner så försöker du tvinga på den personen dina normer. Det är ett exempel på den ofrihet som du säger att du är emot.

Charlotta

Visst är frihet grundläggande. Men för det första så är vi inte ense med Fredrik N om att total frihet är det bästa för någon. För det andra så har vi pga Fredrik N halkat in på ett sidospår som behandlar just "frihet" eftersom det är hans gebi

Vart tog den "Irriterade bilisten" vägen igentligen...? 😉

"Irriterade bilisten" utövar sin rätt att inte delta i den här diskussionen.

Magnus W

Du är medveten om att du gör ett försök att bryta ett av Funbeat-historiens mest utsvävade sidospår?! 😉 Vi ska inte se hur långt vi kan ta den här soppan? Jag misstänker att någon här är beredd att gå över lik för sin predikan.

Men vårväder, s

Nej Gunnar, du har verkligen inte greppat det här.
Det jag gör när jag säger var jag anser är frihetens gräns är att avgränsa mig från anarkismen. Det jag gör när jag vill bestraffa den som går över gränsen för friheten är att vara logisk och upprätthålla