Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDiskussion med irriterad bilist
You need to log in to create posts and topics.

Vad roligt för dig Fredrik att du blivit bönhörd av självaste Dalai Lama. Och vad roligt för honom att bli invigd i denna diskussion utifrån ditt perspektiv. Nu förstår jag ju att du endast är sarkastisk.. Du ska ha cred för ditt högtravande sätt att argu

Daniel: Genesis. 3:6
And on the third day God created the angry motorist 😉

Vi har definitivt skydligheter mot de som inte är född ännu.

Fantastisk engagemang i denna tråd. Om dessa ord förvandlades till handling ut i livet skulle det hända saker 🙂

En person som inte finns kan inte vilja existera eller ha åsikter om hur en existens helst skulle se ut. En person som är död kan inte utkrävas på ansvar eller ställas till svar. Att hävda nåt annat är lite märkligt. Jag har svårt att se det som historiel

Daniel,
Nu är du väl lite snett ute? Den tyska staten kräver väl inte sin rätt mot det judiska folket? Det är väl tvärtom så att den tyska staten kompenserar sina skyldigheter.

Jag är osäker på om du förstod vad jag skrev så jag försöker förtydliga.
Vi

Also sprach Charlottathustra.

"Det är väl tvärtom så att den tyska staten kompenserar sina skyldigheter. "

Exakt. Den tyska staten kompenserar för tidigare generationers brott. Dagens Tyskland är ansvarig inför en generation som inte finns.

Enligt din synsätt, skulle de inte behöver

Daniel,
Jag vet att jag skrev ganska mycket men du skulle nog ändå tjäna på att läsa allt.
Om din retroaktiva rättskipning fick gehör i tysklandsfallet så skulle ju ett stort antal naziättlingar fängslas för vad deras förfäder gjorde.

Att den tyska stat

Vi kan inte förlåta i de dödas namn, alltså kan vi inte heller utkräva hämnd ...

Antingen kan man tänka rätt eller så kan man skapa incitament så att dårar kan tycka att de är fria.
Tyvärr går det väldigt långsamt när det gäller att få till ett hållbart samhälle.

Hmm... nu blev det klurigt men fel. Redan i ordvalet incitament finns en motsats till tvång. Alltså kan man mycket riktigt skapa incitament för en hållbar utveckling i frihet.