Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDiskussion med irriterad bilist
You need to log in to create posts and topics.

Jesper

Ha ha... Ja visst är det skönt när solen tittar fram, och att få, inom en inte allt för avlägsen framtid, montera på sina 23:or igen. Lika underbart varje gång!
Och 40km varje dag låter bra...ungefär dubbelt den sträckan jag cyklar dagligen. Def

"Jag försäkrar dig att Fredrik N gör det varje dag utan att tänka på det. Samtidigt som han njuter av sin "totala frihet". "

Jag ska be Fredrik höra av sig när han njuter av sin totala frihet. Jag håller inte andan för ett telefonsamtal den närmaste tide

Men Fredrik, vem är det som är domare för vad som är ett övertramp? Är det du och dina normer, jag och mina normer? Att köra bil är en annan form av nedskräpning helt i stil med att kasta cigarettfimpar och tuggummi på gatan. Båda formerna av nedskräpning

Charlotta C

Jag förstod inte vad du menade med ditt svar. Kanske är jag dum, det finns de som vill antyda det. Men förklara gärna så att även en sådan förstår, tack? 😀

Jesper,
Vem som är domare? Fundamentet i det jag förespråkar är en stark rättsskipande instans dit du får vända sig om du anser att någon agerat på ett sätt som gör att du inte fått ha ditt liv ifred. Ungefär som idag (fast såklart mycket mer effektivt ef

Nu har jag mailat lite löst folk (Aung San Suu Kyi, Tenzin Gyatso och några andra ur min adressbok) för att ge dem sammanfattningen av den här diskussionen.
De fick veta att det där med frihet är överskattat och inget att kämpa för. Skulle man trots allt

"Sen delar jag inte alls att vi ska vårda jorden för framtida generationer. Vi ska stå för våra kostnader här och nu för det är vi skyldiga de övriga som lever här och nu.
Vi har inga skyldigheter alls mot de som inte finns. Och de som fanns har inga skyl

Rättigheter och skyldigheter kan vi inte ha mot varelser som inte existerar. Vi kan omöjligen göra oss till förespråkare för någons vilja och värdering som inte existerar ännu eller som existerade tidigare. Det är inte oansvarigt eller miljöförstörande at

"Rättigheter och skyldigheter kan vi inte ha mot varelser som inte existerar."
Jo det kan vi naturligtvis ha. Att hävda motsatsen är bara teoretiskt trams.

"Vi kan omöjligen göra oss till förespråkare för någons vilja och värdering som inte existerar änn

"Vi har inga skyldigheter alls mot de som inte finns. Och de som fanns har inga skyldigheter mot oss och vi vore fåniga om vi krävda vår rätt gentemot våra förfäder...."

Intressant tes. Det kallas historialöshet ibland, tror jag, i vissa sammanhang.

Had