Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDiskussion med irriterad bilist
You need to log in to create posts and topics.

Såg ett intressant naturprogram på SVT idag (jag som aldrig ser på TV annars) som delvis handlade om bushmännen i Kalahariöknen.
1976 var året de blev godkända som människoras(!) och nu är deras existens hotad då det endast finns ett fåtal kvar, civilisat

MINA procentenheter?

Ja, dina. Du hittade dem. De är dina, alla 57 av dem.

Jag brukar alltid ha höga tankar om mina medmänniskor och ibland leder det till en del fel. Som t ex att The Freedom House är välkänt. Men såklart har inte alla andra mitt starka intresse i frågan och vi står därför inte på samma grund i diskussionen, mit

Om vi tar exemplet snöröjning ... Att alla var och en skottar där de vill ha skottat är ju en variant av frihet. den slukar också viloperiod eller arbetstid. Så inser någon klipsk typ, att om vi går ihop 20 stycken och anställer en som skottar våra bitar

LLL,
Det är väldigt effektivt för människor att gå samman och göra saker kollektivt. Det är en otroligt viktig frihet att få liera sig med andra. Men det är ingen frihet om man inte samtidigt får avstå att ingå i dessa sammanslutningar. Hur bra det än är

Jag är väl medveten om att vi inbte kan begöra uttraäde ur det politiska systemet, inte heller ur att behöva följa lagen. Mkt av vår statsapparat är skapad uppifrån. Delar har skapats frivilligt (som t ex Apoteksbolaget och andra delar av vården) och sed

Det blir ju en ganska nischad diskussion om vi pratar om hur snöröjning ska lösas i enskilda fall. Men man får se till att överföra resonemanget till andra sammanhang så gör det kanske nytta trots allt.
Därför.
Väljer jag att bosätta mig vid en kommunal v

Men de flesta vill slippa en del detaljer :/ (varvid man i viss mån får skylla sig själv).

Om vi dessutom fortsätter att exemplifiera med snöröjning så används en väg av fler än de som "äger den".
Eller den har väldigt många ägare. Tänk t ex E4.

Jag tillhör de som gärna väljer bort att engagera mig och säga mitt om allt möjligt eftersom det mesta blir ganska bra ändå och man får prioritera det man för stunden är intresserad av. Men det är viktigt att ha möjligheten att ha en röst om det måste ryt