Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDistans -> Långpass
You need to log in to create posts and topics.

För den som tränar för 400m är långpasset antagligen inte lika viktigt som för marathonlöparen, eller?

Jag har aldrig tränat för 400m så jag vet inte.

Längden på respektive pass är som synes av alla svar extremt individuell och beror helt på var just du ligger just i din egen progression.

Försöker mig ändå på en definition:
Lätt distans = lugnt tempo så att du inte blir särskilt trött.
Långpass = lika

Jag tycker mig ha sett att 400m-löpare kan vara ute och springa någon halvmil eller så ibland under grundträning. Det är väl i så fall deras längsta pass. Men jag tror inte de brukar kalla det långpass.

När man börjar göra 20km på de simpla kvällspassen så blir långpassen definitivt 30km+...

I en svunnen tid tränade jag friidrott, bland annat sprint (upp till 400 m). Vi tränade mycket och hårt. Men vAd jag minns var vårt längsta pass ca 5 km. Men på träningsläger kunde passen se ut så som 10x10x100m i maxfart (nära maxfart) med flera minuters

Jag var på ett föredrag av en kvinnlig elitlöpare (800 m) som absolut menade på att hon tagit ett märkbart kliv framåt sen hon började med långpass på låt säga 20-22 km.

Lydiard och Peter Snell skulle nog nicka instämmande. Men vissa 800m-löpare lutar mer åt 400m-hållet och verkar träna annorlunda.

Jag har satt min definition vid 2/3 av ett maraton d v s 28 km.

Är det tillräckligt tråkigt så kallar jag det Långpass. Det brukar inträffa vid +20 km.

Men Peter! Löpning blir väl aldrig långtråkigt?!