Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDistans eller tid?
You need to log in to create posts and topics.

Som nybörjare är varje meter man springer jobbig - oavsett hastighet. Dessutom är varje sekund som man håller på jobbig.

Om man då springer på tid spelar det ju ingen roll om man springer lite fortare än förra gången för man måste ändå hålla på hela den

Det är av just den anledningen man skall gå på tid som nybörjare, så man inte springer fortare och kortare. 🙂

Jag skulle nog i ditt fall springa väldigt korta löprundor och öka successivt. att du får ont i knäna då du sänker tempot beror säkert på att du då inte springer bra rent tekniskt, så länge muskulaturen orkar hålla uppe kroppen då du springer på lite snab

Tack för tipsen Henrik! Har spenderat den senaste veckan med att titta en hel del på just löpteknik och tips om detta, ska lägga in ett teknikpass om några dagar då jag ger mig ut för att testa lite tips utan att ha någon press om tid/distans.

Angående a

Jag måste också slå ett slag för att springa på tid istället för på sträcka. Lyssna inte på Lena, hon är ute och cyklar. Löpning är precis vad du gör den till, vad du vill att den skall vara. Vill du springa ett visst antal kilometer varje gång så gör såk

Anekdot.
Jan Hagelbrant - landslagslöpare träffade jag då och då.
När han fick frågan om senaste träning eller så så svarade han med tiden: 1 - 1½ eller 2 timmar.
Exakt?
Ingen aning.
Hur långt sprang du då?
Vet ej, men jag brukar räkna med 5-tempo.
Snäll

När det gäller tävlingsmomentet lär det ju inte spela någon roll om man springer på tid eller distans. Vill man tävla kommer man att försöka komma längre och längre på samma tid ändå. Ingen skillnad. Problemet med att springa på tid är att det kan vara li

Jag som trodde att man försöker vinna när man tävlar.

David, i de flesta tävlingar jag ställer upp i är vinstchansen 0% med flera decimalers noggrannhet. Men om man reducerar det till att vinna sin åldersklass eller mot sina vanliga konkurrenter så är jag med.

Både Mackan och LM bokför hur många km de tränar i sina träningsdagböcker. Båda vet hur många km de sprang under 2009. Ingen av dem kan säga hur många timmar, utan att kolla träningsdagboken.

(Isses, jag har börjat tala i tredje person).

Jag värderar e