Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDistans eller tid?
You need to log in to create posts and topics.

- Jaha, Mustafa, hur gick det på ditt lopp?
- Jo tack, jag är nöjd med distansen 3000m, det var förresten exakt samma som mina konkurrenter.

(H)

Så här tycker jag att du ska göra.
Ta det lugnt i början. Distansen är inte så intressant. Tiden viktigare men det viktigaste är känslan. Dom första veckorna ska du ska du inte prioritera löpningen utan du ska gå den mesta av tiden.
T ex. uppvärmning gå

Fascinerande många inlägg på denna fråga. Jag kan bara hålla med Andreas att det är en subjektiv känsla vad som är mest motiverande.

Fördelen med att springa en viss tid är ju att du inte behöver ha en, i förväg, uppmätt sträcka. Å andra sidan behöver d

Jag tycker att tiden i olika belastningar är intressantare än om jag har hunnit X mil på en träning.
På tävling är det placeringen i resultatlistan som är väsentlig.

Du pratar löpning nu David eller?

Ingen skillnad i träningsmetodik med periodiseringar och progression mot cykel. Det är bara att vi hinner se så mycket mer.

Jag är med David. Åtminstone som jag tränar nu. Lejonparten av min vårträning bestod av cykelpendling till jobbet i högt tempo. Utöver det hade jag inte ork för mycket löpträning. För att förstå och utvärdera min träning blir det enklast om jag sammanfatt

LM: Tiden och sträckan är ointressant om man inte vet vem som sprungit.

- Vad sprang du igår?
Mackan: - En mil på 65 minuter.
- Kallar du det att springa?

Vad sprang du igår?
LM: - En mil på 65 minuter.
- Shit! Du är ju helgrym!!!

Jag löper till stor del för att bli av med kalorier och vill därför maximera sträckan. Tiden struntar jag i.

Sen börjar och slutar alla mina pass där jag bor och jag vet redan innan jag ger mig ut vilket pass jag tänker ta och vet då även vilken sträcka

Problemet med att sammanfatta träning med sträckan är att obanat i kuperad terräng inte ger motsvarande areob träning som flack asfalt i samma ansträngningsnivå. Däremot per timme. Att springa på stället funkar också... 🙂

Och det är därför jag för bokf