Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEn fråga om intervallfart..
You need to log in to create posts and topics.

Intressant tråd om intervaller. För jag lyckas aldrig riktigt förstå hur man ska göra. För mig är intervall = Ta i så mycket du bara kan under en begränsad tid för att sedan vila. Och sedan göra det om och om och om igen. Alternativt ta det lite lugnare o

Det är rätt enkelt när man lär känna kroppen Linda. Och det är inte farligt att göra fel! Orkar man inte det tänkta passet första gången sänker man utgångsfarten nästa gång och går det alldeles för lätt får man öka den från start. Övning ger färdighet.

J

Christer, det beror väl på vem man ligger med/under..?

F.ö. älskar jag intervaller, speciellt om det inte är intervaller utan fartlek.
Det är som med Chardonnay. Jättegott! Speciellt om det är öl istället, gärna IPA.

En rolig sak med intervaller är om man gör det i grupp. Minns när jag körde mycket med en löpargrupp för ett tag sen, jag tycker om att jaga :). Dvs att köra på lite lugnare i början av en intervall och öka sedan. Många "spurtar" i början och det tycker j

illbatting: haha, typ precis det sa Rune Larsson till mig i söndags. Jag får erkänna att jag just nu blivit en tvivlare på om jag skall köra med intervaller eller inte.

Men nu skall jag hålla tyst så jag inte blir skickad till skamvrån med K-G.

Marcus, 4x5 km är inga intervaller som jag någonsin har kommit upp i - på tok för långa för en rookie som jag…
För min del så handlar det mest om intervaller upp till max 1000 m och då blir det ingen pratfart alls, brukar snarare handla om farter på 10-60

Mackans förslag ställde jag lätt upp på när det begav sig.
Rune Larsson tränade intervaller senast 1970/71.

Givetvis får ni/vi göra som ni/vi vill.
Rehabfolket blir ju också nöjda.

Vill ni inte hålla på livet ut?
Hacka gärna på mig. Jag tål det.

2

Joakim: Jag ville bara illustrera att intervaller kan vara så olika och måste inte innebära blodsmak.

För övrigt är fartlek intervaller men intervaller behöver inte vara fartlek. Så nog har Rune Larsson sprungit intervaller i sina dar. Det behöver inte v

Jag tillhör dessa som sprang med Rune. När han var med var det färre om inte noll fartleksintervall.
Var det bara vi 2 så höll vi 5 min/km. Hans önskan.
Varför köra slut på sig under träning var hans + många andras filosofi.

Sedan är det ju så som skr

Linda P,
Jag tycker följande råd (som Mackan var inne på) är det bästa om man skall träna upp sig att bli bra på intervaller.
Kör alla omgångar lika fort. Orkar du så ökar du lite nästa gång. Orkar du inte hålla samma fart i alla omgångar så minskar du fa