Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFarligt cykla VR?
You need to log in to create posts and topics.

Kan fö säga att den värsta incidenten jag var med om i år var när en av Vätternrundans följebilar fick för sig att stanna framför klungan för att väja för en buss som kom hundra meter bort och inte hade företräde såvitt jag såg (mer än störst-går-först-re

Jag körde i en s.k. snabbgrupp i helgen och tycker inte att vi krävde vår "rätt" på ett särskilt aggressivt sätt. Förvisso kan jag förstå att 30 man som skriker "håll höger" LÅTER aggressivt för vissa, men målsättningen är ju aldrig att förolämpa eller va

Jag begriper inte att man får åka på cyklar med flak, jag låg i en klunga några mil där det var en kille med flak cykel (jag höll mig medvetet bakom honom), skulle det ske en vurpa framför honom och han skulle köra in i dom, så var det nog det sista dom p

Jag ska först ge ett exempel på hur samma information kan ge helt olika upplevd risk beroende på hur den presenteras...

Risken för vattenburen smitta via det kommunala dricksvattnet i Göteborgs kommun är 1 på 10 000 per år.
Det betyder alltså man som ind

Johan:
Många grupper, sannolikt de från cykelklubbarna, sköter sig riktigt bra under VR, och det finns många sätt att ropa "håll höger" på.

jag hörde under helgen "håll höger" följt av "kolla i backspegeln!!" - sådär trevligt för damerna 60+ som säkerli

Jag startade 9.44 och var inte med om en endaste incident.
Mycket säkrare med förmiddagsstart för subgrupperna. Visserligen blev vi omkörda ett antal gånger och körde om grupper, stora och snabba och mindre långsamma.
Vi var inte över miittlinjen en end

Ett enkelt steg i rätt riktning vore om arrangörerna tog en titt på hur de gör i vårt västra grannland och en del stora lopp på kontinenten - och i Sydafrika - och göra om startordningen så att det blir säkrare. Om alla startar tätare så blir det dessutom

Om ni hade startat först så hade ni

Håller med Fredrik; självklart borde startordningen vara de snabbaste först. Problemet är att det finns ganska många snabba grupper som inte startar på morgonen bland de "riktiga" subgrupperna utan tidigare på natten och det blir många omkörningar för des

+1!