Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFarligt cykla VR?
You need to log in to create posts and topics.

Oj, har flaggvakterna det? Ajdå. Gäller det flaggvakter vid vägarbeten också?

Det finns vissa cyklar som kurrar högt när de rullar ifatt. Tacksamt att de hördes (när de inte trampar alltså).

Absolut....nej jag körde inte i år....fast det var nog inte på grund av de övriga cyklisterna utan för att jag varit för lat på sadeln....

1. Den korrekta benämningen är säkerhetsvakt. Våga aldrig säga "flaggvakt" så att Bo Lövstrand hör det. 😉
2. Säkerhetsvakt har befogenhet att stoppa bilar och prata med dem. Dock har bilisterna full rätt att köra iväg. Du har ingen som helst befogenhet a

När vi arrangerade Hisingen Runt nu senast fick vi en lång lista på regler, där det bland annat nämndes vad flaggvakterna fick och inte fick göra.

En punkt lyder:
"Funktionärer får inte i trafikreglerande syfte ingripa i eller störa den allmänna trafike

Jag har cyklat Vätternrundan de senaste tre åren. De två första från den omkördes positionen och i år mer från omkörarens position.

De organiserade klungorna (läs cykelklubbarnas) har jag aldrig upplevt som ett problem. Däremot har de s.k. svansarna av

"Då höll han inte linjen och borde ha kollat bakåt innan han byter spår. Det är därför som det smäller för ofta på V(ingel)R(undan)."

Mmmm David. OM jag kommer in i en kurva först, vilket jag uppfattar att denne gjorde, så kör jag där jag vill. Om det k

Jag tycker inte det fungerar om man kör hur som helst när man går in i en kurva. Bara för att du är först kan du inte göra anspråk på hela dess bredd utan för allas säkerhet bör man försöka hålla en linje.

Det gäller att sitta lågt och vara beredd med armbåge-axel.

Jag tycker inte man ska hålla en linje genom kurvan, det finns nämligen inga raka kurvor.

Ett spår, dvs. konstant avstånd till kurvans ytter- eller innerkant är att föredra.