Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFart på löpband....
You need to log in to create posts and topics.

I takt med att gps-klockor blir vanligare och vanligare kanske det gamla min/km-systemet försvinner till förmån för km/t. Tills dess måste man kanske behärska båda sätten. Jag har nöjt mig med att memorera vad 3, 4, och 5-minutersfart innebär i km/t. (H)

Sylvia: Så är det på mitt "springgym" också. Något jag gillar väldigt mycket också är att man kan släcka ner displayen och hela tiden slippa se metrarna och sekunderna masa sig fram.

Formeln "distans/(min/km)" borde väl vara bra för att klassificera löppass?

Dvs spring 20 km med 5 min/km är bättre än 5 km med 4,5 min / km...

20 km / 5 min/km =4 km^2/min
5 km / 4,5 min/km = 1,1 km^2/min

Kanske ologist att ha enheten km^2/min ?

På F&S har de pulse-band. Iofs kanske jag inte fattat finesserna, men de verkar väldigt knepiga att höja och sänka farten/lutningen med (knapp som skall hållas intryckt istället för vred).

Sedan är det oerhört trögt vad gäller inställningar. Ingen interv

Anders: Det finns löpband med den funktion du efterlyser. Ska man springa intervaller matar man in hur fort intervallerna ska gå, hur sakta återhämtningen ska gå, hur lång tid intervallerna ska pågå, hur lång tid återhämtningen ska pågå och till sist hur

Nej, det är dödande om man ska springa långt eller fort....

Det är inte EN knapp på det löpbandet utan man väljer "off-läge" på dom grejer man inte vill se. Men det finns ju så himla många modeller - på mitt vanliga "vardagsgym" går det inte.

Trots att jag är ingenjör har jag helt gett upp att försöka förstå funktionerna på löpband. Det slutar ändå alltid med att jag tutar och kör manuellt.

På tävling är min/km bra eftersom det gör det lättare att räkna i huvudet på hur man ligger till mot ol

Hm! Låter ju enkelt Pontus!
Enda problemet då är väl att springa de där kilometrarna i 3.50-tempo 😀

En funktion som jag skulle behöva är att kunna knappa in typ 5km på 18minuter och sen bara försöka "hänga på" bandet när det drar i väg - det skulle vara underhållning det 🙂

Samma här, vore schysst o ställa in Coopertestet t.ex., 2 km på 9½ min. Det GÅR ju att fixa på annat sätt, men ilandsproblem är roliga att ha ibland.