Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFormtoppning
You need to log in to create posts and topics.

Okej, nu har jag en ny fråga till de riktiga träningsnördarna därute. Det här med formtoppar. Jag har tolkat fenomenet rent fysiologiskt så att när man ökar stressen på kroppen (genom hårdare pass) kommer responsen att bli en ökad superkompensation under

Mycket intressanta frågor som jag också vill veta svaret på, jag kan nada om formtoppning 🙂

Otroligt interessant fråga vill jag säga....Vad är topp öfverhufvudtaget...??????//Kjell.

Formtoppning är när du toppar formen, dvs ligger på en nivå så att du tex kan vinna en tävling eller högprestera mot dina tidigare resultat.

Lätt som en plätt.

Jag formtoppade mig ett år och kom faktiskt 5:a i ett marathonlopp i Trollhättan......det var 6 startande å K-G NYström körde på kryckor å kom sist....men ändå...Toppningen gav rejält resultat....//Kjell.

En formtopp verkar kunna vara i ca 2-4 veckor, lite beroende på distanser, tävlingsfrekvens, träningsnivå, m.m.

Ett par stycken formtoppar per år verkar vara ungefär vad man klarar av, både av egen erfarenhet och andras. Det finns förstås undantag.

Hur

Tiden det tar att skapa en träningsmassa som ger superkompensationen beror, enligt vad jag tycker mig ha funnit mönster i, på distansen och vilan är i relation till densamma.

Till maraton pratar man ofta om "monstermånaden" som periodiserat ökar mängden

Formtoppning är en viktig del i mina träningsprogram, som jag alltid planerar utifrån en viss tävling. Alla tävlingar innan och efter formen är tänkt att vara på topp blir oprioriterade.

När det gäller själva toppningens träningsinnehåll och -intensitet

Tack hörrni för super input. Nu är det ju så att jag inte har sprungit så länge, och inte vet riktigt än hur det fungerar för mig. Jag tänkte alltså utgå från någon slags "standardvariant", och får utvärdera till kommande säsonger vilka anpassningar jag m

Det finns ingen standardlösning utan är väldigt individuellt. Man måste prova sig fram för optimalt resultat. För egen del så har jag kommit fram till att jag behöver lägga själva formtoppningsträningen ganska nära den aktuella tävlingen.