Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 12:04Jag tycker att Ove vänder på toppningen.
Stegringen av intensitet och snabbhet är som kortast-hårdast innan superkompensationen/vilan. Gärna med dubbla pass och 200-400 meterslopp.
Jag tycker att Ove vänder på toppningen.
Stegringen av intensitet och snabbhet är som kortast-hårdast innan superkompensationen/vilan. Gärna med dubbla pass och 200-400 meterslopp.
Quote from Jonny Persson on 6 January 2009, 12:06För riktigt långa lopp så har jag aldrig tyckt det varit meningsfullt att formtoppa. Snarare bara se till att vara utvilad innan loppet. För kortare lopp däremot där det gäller att få tryck i steget så tycker jag det ger oerhört mycket att toppa.
För riktigt långa lopp så har jag aldrig tyckt det varit meningsfullt att formtoppa. Snarare bara se till att vara utvilad innan loppet. För kortare lopp däremot där det gäller att få tryck i steget så tycker jag det ger oerhört mycket att toppa.
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 14:29David, det är så jag gör, som du skriver typ. Jag kör hårdare fart redan nu (steg två i en trestegsraket, liksom), men siktet är inställt på mitten av februari så de riktigt snabba och korta intervallerna sätter jag inte in förens slutet av januari. Min t
David, det är så jag gör, som du skriver typ. Jag kör hårdare fart redan nu (steg två i en trestegsraket, liksom), men siktet är inställt på mitten av februari så de riktigt snabba och korta intervallerna sätter jag inte in förens slutet av januari. Min t
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 14:33Jag funderade på denna delen:
>När jag tränade för maraton var min toppningsperiod fem veckor. Det centrala passet uttöver massor av mängd var en intervallstege som startade med tusingar och som avslutades vecka 5 med femtusingar. Totalt omfattade de var
Jag funderade på denna delen:
>När jag tränade för maraton var min toppningsperiod fem veckor. Det centrala passet uttöver massor av mängd var en intervallstege som startade med tusingar och som avslutades vecka 5 med femtusingar. Totalt omfattade de var
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 19:02Aha, då fattar jag vad du menar. Det där var inte en farttoppning utan en fartuthållighetstoppning. Jag tränade helt annorlunda när det var maraton som stod på agendan. Någon annan toppning än detta behövde jag inte för den förhållandevis låga farten jag
Aha, då fattar jag vad du menar. Det där var inte en farttoppning utan en fartuthållighetstoppning. Jag tränade helt annorlunda när det var maraton som stod på agendan. Någon annan toppning än detta behövde jag inte för den förhållandevis låga farten jag
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 19:10Jag tror att ni kan bättre ta hand om fartväxlingarna under en mara genom att kör hårdare-kortare intervaller under toppningen.
Det ger en bättre förmåga att överleva utan att vara tvingad att köra på helt jämn ansträngning under loppen.Sedan tycker ja
Jag tror att ni kan bättre ta hand om fartväxlingarna under en mara genom att kör hårdare-kortare intervaller under toppningen.
Det ger en bättre förmåga att överleva utan att vara tvingad att köra på helt jämn ansträngning under loppen.
Sedan tycker ja
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 19:16Ja, en vecka räcker! Sedan har du förstås rätt i att om det är mycket fartväxlingar att svara på, då måste man träna för det. Flertalet av oss motionärer behöver däremot inte oroa oss för det, tänker jag mig. 🙂
Ja, en vecka räcker! Sedan har du förstås rätt i att om det är mycket fartväxlingar att svara på, då måste man träna för det. Flertalet av oss motionärer behöver däremot inte oroa oss för det, tänker jag mig. 🙂
Quote from Jonny Persson on 6 January 2009, 19:22När det gäller maraton så är det önskvärt att kunna hålla just en jämn fart och många som predikar det. Jag håller med om det men det finns en fördel att kunna hantera fartväxlingar. Speciellt om det är yttre tuffa förhållanden då man t.ex kan behöva gå i
När det gäller maraton så är det önskvärt att kunna hålla just en jämn fart och många som predikar det. Jag håller med om det men det finns en fördel att kunna hantera fartväxlingar. Speciellt om det är yttre tuffa förhållanden då man t.ex kan behöva gå i
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 19:31SM var ju grymt varmt och jag var lite orolig över att inte hinna dricka/blöta ner mig i vätskekontrollerna. Det löste jag genom att köra maran som ett intervallpass. Sprang på åta h-ike mellan vätskekontrollerna där jag stannade till, drack och hällde va
SM var ju grymt varmt och jag var lite orolig över att inte hinna dricka/blöta ner mig i vätskekontrollerna. Det löste jag genom att köra maran som ett intervallpass. Sprang på åta h-ike mellan vätskekontrollerna där jag stannade till, drack och hällde va
Quote from Funbeat user on 6 January 2009, 19:47Ähhhh vad då, du kutar väl visst i samma division som Mackan.
Å det var en kul å fantastisk men kanske udda ide det här med vätskekontrollerna som jag aldrig hör förut. Själv kutar jag annars som farthållare för 4.45-gruppen å du är hjärtligt välkomen att
Ähhhh vad då, du kutar väl visst i samma division som Mackan.
Å det var en kul å fantastisk men kanske udda ide det här med vätskekontrollerna som jag aldrig hör förut. Själv kutar jag annars som farthållare för 4.45-gruppen å du är hjärtligt välkomen att